September 21, 2015

Nur Safiyya | Setahun Sepuluh Bulan


anak dah setahun sepuluh bulan, still tak percaya dah ada anak...melampau tak?..

Pertuturan
safiyya ni aku tak tahu la dia jenis lambat bercakap ke..atau memang bagi kategori dia belum tahap boleh bercakap..dia terer bab panggil abah....nak air...bubyee....lepas tu cakap abishh...abishhhh...yang lain-lain cume dia terer cakap sepanyol, perancis je.....ibu pon tak pandai lagi hoiii.. tabah benau ibu ni dik....

bila ngadu kat mak mentua..mak mentua cakap, budak kalau tak tumbuh gigi geraham memang lambat bercakap..kalau dah tumbuh, siap sedia laaaa melayan dia bercakap....

mak sendiri cakap lak..takpelah, budak lambat bercakap ni BIJAK..aminnn...okeh..fine mak...saye akan tunggu...


tapi....

ape yang kita cakap dia faham..
kalau suruh amik itu amik ini..
dia faham la kita suruh dia buat ape....


Pergaulan
dah setahun sepuluh bulan ni, dia ada sikit peningkatan dalam pergaulan...dulu takot kat orang...nenek sendiri pon taknak..monangeh...sekarang ni boleh kata peramah..cume kalau mood tak berapa okeh, menepek je la kat aku..nak p shi shi pon tak boleh...kene angkot masuk toilet sekali.. -_-'


chentadea.blogspot.com

gambar atas ni masa perkahwinan sepupu asben..kemaen peace sekali lima jariii....jenuh oi nak tarik dia dari pelamin....sebok nak amek gambar....dah la time dia menyibuk tu, time anak anak dara sibuk nak berposing...malu acik...gambar kat atas ni pon, sebenarnye dia orang pertama yang naik pelamin..lepas tu baru budak budak yang lain...aku ni tak berapa nak ramah sangat dengan keluarga belah asben...pemaluuuu....mak sedara asben pon aku tak hafal pangkat lagi..-_-'.. ramai nauuu...

garang pon garang gak..
mencampak barang no satu kalau tengah marah....

kalau mengamuk, boleh tahan dia nyee perangai sampai abah dah serik nak bagi adik kat safiyya...hahah..


Pemakanan

aku rase dia dah jemu laa nak makan yang sup sup bagai..sebab dia kalau aku makan sambal..dia punye mengadap boleh tahan....tapi kesian la kan perot budak....

makan nak sendiri....taknak bersuap...menggeleng je kalau aku suap....

suke makan ikan dengan ayam goreng....nasi kurang....ratah ikan gituuu jeee.... dah bilanye nak temok dik.... last week aku timbang dia, baru 10 kilo di usia setahun sepuluh bulan...cekedingggg...tapi badan dia sado..nampak taff....

Wean Off
semalam genap setahun sepuluh bulan...
lagi dua bulan nak dua tahun..

lagi dua bulan jugak kena wean off dia..
tapi mampukah aku nak wean off...hahahah..

kalau dulu baca tentang usaha-usaha mak mak nak wean off anak..
tapi kali ni aku pulak nak kene berusaha...
tapii cemane ek, sebab dia kalau nak tidur memang menempek jee..
kalau terlepas je, mesti terjaga....

cemane?..

--

blogger yang kawen yang sama sama tarikh kawen atau yang dekat dekat tarikh kawen, hampir kesemua dah tambah anak...yang sedang menambah pon ado....aku?... rileks brader rileks...tempat czer ngilu lagi ni.....



Share:

5 komen:

Elya Roza said...

relax2 dulu...
ada rezeki ada la kan sis...ehehe

dyanzakhi said...

sedap nama safiyya.. ala-ala arabic :)

InaYusoff said...

elya :
betull....

kita bukan merancang sesajeee...

dyanzakhi :
hihi...tapi tu la..anak orang lain sedepa panjang..anak kita setengah nafas dah abesh sebut... ;p

cik mah said...

Safiyya...semakin membesar dgn bijak ye.. kan2..cik mah pun slow2 dah waen off...

InaYusoff said...

cik mah lagi la..
sebab azwa nak dapat adik beby...
hihi..

tapi orang kate boleh je kan kalau BF time ngandong..