September 29, 2014

Tolong | Kekerapan Bagi Anak Makan

hai..
saye kembali lagi dengan pertanyaan..kihkih..

biasela..
anak pertama...
segala-gala kena ditanye..
malu bertanye sesat jalan...

berapa kerap kah mommy / ibu / mama / ummi / mak / omma bagi anak-anak makan dalam sehari..
ini khas untuk bayi yang bawah umur setahun macam safiyya..
nur safiyya baru sepuluh bulan..

aku selalu buntu bab kekerapan bagi makan..
dah la safiyya ni jenis SUKA MAKAN..KURANG SUSU...

aku lak kalau boleh, celik je mata si busyuk masyam ni.. terus mahu disuap makan...
risau anak kelaparan...

ye la kan..baby bukan tahu nak mintak makan..cume kalau dia nanges je la kan, kita tahu dia lapar ke....tak selesa ke....ape ape ke ke.......

kalau ke pengasuh dia..aku hanye bekalkan dia bubur saje...
teringin gak nak tambah satu lagi jenis makan...
tapi tak tau nak tambah ape..
dan aku pun takot macam nyusahkan pengasuh je nak bagi dia makan banyak kali.. -__-'

teringin konon..nak buat bubur ikot piawaian pengasuh pon ketar...kihkih..

sekarang ni..
kalau rajin..
balik kerja memang buat lempeng pisang..
gune tepung attar...
kadang-kadang je sebab pisang kan tinggi gulanyee..
tak boleh nak biasakan sangat...

kadang-kadang bagi roti...

malam pulak kadang-kadang bagi bubur...
kadang-kadang macaroni cheese + bayam.. (peberet safiyya!)..

kadang-kadang bila nengok dia macam tak meragam..
bagi susu jeee laa ..

tapi macam banyak nau lak anak ibu ni makan...

pengasoh kata...
safiyya lasak...
makan banyak mane pong...
badan susah nak naik..
-__-'

gugel punye gugel jumpe ini --> Jadual Pemakanan Bayi



Share:

12 komen:

Dinda Iva said...

Assalamualaikum kak..

saya lom ada pengalaman..but this mayb will help u..InsyaAllah

http://www.whiteymommy.com/2010/06/jadual-pemakanan-bayi-part-1.html

semoga safiyya membesar dengan sihat yea..hehehe

and mungkin akak boleh try buat puree utk safiyya..puree buah and sayur

InaYusoff said...

w'salam long...
takpe..
kdg2 dari pembacaan pon bleh membantu...

tenkiu untuk link tuu..

safiyya tak jalan dah dengan puree..
lagipon ibu dia malas nak gune blender dah....simpan terussss blender safiyya..haha...

sekarang ni..
gigih nak bagi makanan yang pejal sikit..

tapi pening makanan ape..
sebab baby bawah setahun...tak boleh garam n gula..

Fiqah Feeona said...

Dulu masa saya pergi kelas susuibu.com dia ckp tak kisah pun berapa kali. Sebab diaorang ajar cara BLW. Budak bawah setahun sumber tenaga masih lagi dari susu. Bukan dari makanan. Macam Ammar kalau dia dah kenyang dia ambil makan tu.Sekarang dah setahun saya baru bagi 2 kali makan.

Suria said...

macam dhafea jugak ni, jenis byk makan drpd minum susu masa below 1y hehe.

sy selalu sediakan breakfast-oat/roti, lunch-bubur nasik, teatime-buah. tp bubur kadang² BS buat 2x utk mkn. Biskut² semua sy bekalkan siap² simpat kt rumah BS. kira hidup Dhafea ni kt rumah BS dia sentiasa dgn makan..makan..makan..hehe below 1y semua bekal yg sy bagi semua dia eat clean gitu..hehe

InaYusoff said...

fiqah..
lepas baca blog fiqah baru kita ajar safiyya BLW..
tapi dia tak berapa nak pikap lagi cara ni..
selalu dia dok pegang makanan tu lepas tu genggam2 kat tangan dia..

kadang2 buat aksi depan dia..amek makanan lepas tu suap kat mulut sendiri..

dia pandang je la pon..
blum ada usaha nak masukkan sendiri makanan dalam mulut..

tapiiiiiiii..
kalau plastik tu laju le plak masuk mulut kadang-kadang..

i is dah pening dah..

InaYusoff said...

suria :

oat tak penah try lagi kat safiyya...nanti nk try.. :)


biskut tu biskut ape?.
sy ni macam blur bila tahu biskut2 tuk bby kat kedai tu macam tak berapa elok untuk beby....tu yang tahan je tak beli tuk safiyya...penah beli dua kali lepas dapat tahu terus tak beli beli lagi...

BS masakkan bubur tuk dhafea???..

beshnye la haiiiiiiii........

eh..BS safiyya pon bagi dua kali makan .. tengahari dan petang-petang sikit kot..dia yang gitau camtuu..

Suria said...

Biskut masa dia below 1y buat sendiri, hihi biskur butter je pun..hehe skrg dh 1y6m biskut tiger daku kasi..haha
eh, tak..bubur suria yg buat masuk dlm thermos jar tu time nk bg mkn baru bs cedok.

InaYusoff said...

haha..tkpe..
biskut tiger pon mmg rasenye ramai mak mak yang bagi anak dorang makan...
biar anak aktif macam tiger...haha..

ikotkan hati nak buat sendiri biskot safiyya..
tapi oven takde..
sodih jo..
nak beli oven..
rase malas pulak...
lagipon asal nak beli jee...ade je tak cukup duitnyee.. :(


oo..
silap paham..haha..
untung la bs nak masak untuk anak kita kan...

eamy milea said...

assalam..anak emi mkn 3 kali sehari..(kat umah bs)...bfast, lunch n snek petang....malam dnner skali ngan ibu dia ni je...pastu mlm biasa dia tdo awl...

InaYusoff said...

w'salam..
bfast tu bagi makan ape?..
snek petang?..

maksudnye empat kali la yee...

safiyya tido lewat..
paling awal 11.30..

Amanda Suria said...

Masalah yg sama adik akak hadapi....tgok la si kembar tu...kurus melidi jer...x mo mkn langsung

InaYusoff said...

makin besar..makin nak main je kottt...
tu yang taknak makan.:)