August 12, 2014

Nur Safiyya | Campak Lagi

aku tak tahu la..
campak ni boleh kene dua kali ke dalam masa terdekat..


i is pening..
hari rabu minggu lepas..tetibe je badan safiyya panas...tapi dia aktif gile..check suhu..dah 37.7.. tapi aku wat lek wat pis je..sebab safiyya dah biasa demam...jadi dalam fikiran aku..mesti dalam sehari setengah dah elok ni...maybe nak mendapat sesuatu bak kata orang..

http://chentadea.blogspot.com

tapi..
sebaliknye berlaku.. haru biru sikit demam kali ni sebab dia dah pandai taknak makan ubat...menangis-nangis..siap pakej muntah sekali...nampak picagari pon dah buat muka loya loya..bayangkan...kalau dulu, dia redha je telan ubat.. sekarang ni ibu dia lak redha anak nanges-nanges tak mahu ubat..


tanye my bff yang dua orang..ibu zura suh campurkan ubat dalam susu or air suam...tapi misi tak berjaya dan kesannye sampai sekarang dia fobia dengan botol susu tersebut... -_-'..pantang nampak botol susu tu, dah nanges...ah..bertambah pening lagi...udah la bapak dia hilangkan botol lagi satu...botol MAM pulekss tuuu....dabel pening aku dibuatnyeee.....


buat status kat facebook..macam macam respon dapat...suruh picit terus ke mulut la..pegang pipi anak la...pakse anak la..tutup idong anak la...uwaa...semua aku nak try..tapi sorang-sorang..tang mane nak pegang pipo dia dengan dia meronta-ronta dengan nak picit picagari bagai tu....nak tutup idong lagi....sampai satu tahap nak nanges dah...ye la..suhu badan dia tak penah menurun bawah 37c...semua main atas 37c..paling tinggi 38.8c .. aku memang pelik..sebab jarang suhu dia tak turun kecuali masa demam campak hari tuu.....jangan denggi dah la..dah la area rumah aku kawasan denggi...mintak jauhkan laaaaa..... .


last choice..aku terpaksa sumbat ubat montot...nak harapkan ubat sirap..ntah bila nak baik...tapi orang kata tak boleh nak amalkan ubat montot sangat...aku pulak jenis kesian nengok anak....huhuhu...


akhirnya...hari sabtu petang baru dia okeh..suhu dah turun 36.8.. lepas tu makin turun... aku perasan bila badan dia berpeluh..happy gila rasenyeee.. tak sanggop tengok anak demam walaupun safiyya ni kalau demam tak penah melepek kecuali melekat kat aku jelaaa...

http://chentadea.blogspot.com


aku perasan macam ada ruam tumbuh kat dahi dia...sedapkan hati mungkin sebab asam jawa yang aku tempekkan.....tengok kat badan pon ada...adoidoidoi..was was gile.....tanye pengasoh safiyya..dia pon cakap asam jawa....sikit lega la mase tuu....


tapi semalam masa amek safiyya kat rumah pengasoh, kakak tu cakap safiyya campak sebenarnyeee.....nampak dah muka comot safiyya...tapi nasib baik dia tak meragam.....aku dah pelik pelik gak ni...boleh ke campak kene dua kali dalam masa terdekat....


boleh ke ?...


chentadea.blogspot.com



Share:

4 komen:

Anonymous said...

ina... ada suntikan immunisasi utk campak tapi lepas umur 12 bulan. tak sure pulak campak ni boleh kena dua kali.

bab makan ubat ni kita kena 'kering hati'. makan ubat jangan baring. kena duduk atau berdiri. kalu boleh lepas telan ubat tu suruh dia angkat dua2 tangan. jangan sesekali campur ubat dengan benda lain. ubat tetap ubat takde cara lain memakannya. guna sudu, picagari atau telan jika ianya pill. memang susah tapi itulah hakikatnya. cuba bagi sikit2 dulu. insyaallah... saya doakan moga dipermudahkan.

Anonymous said...

ina... kalu saffiya tak suka ubat demam sirap cuba minta ubat pcm perisa oren pulak. mcm progesic atau nurofen.

eamy milea said...

Nama anak kita sama. :) Rasanya sama macam anak sy haritu, bintik2 merah naik selepas demam tu bukan campak, orang panggil Roseola (ruam pada bayi selepas demam panas)

InaYusoff said...

kak ..
saye mmg ada baca tentang imunisasi campak ni tapi macam akak cakap laa..lepas umur 12 bulan imunisasi dia..

oo..kene duduk or berdiri ye..saye lak bagi dia baring..sbb konon2 boleh la terus masok je...


ada ye ubat perisa lain..eh...dalam ertikata lain..boleh ke mintak nak perisa lain kat klinik tuu?..

eamy : hehehe...name safiyya kan glamer..haha.. ;p..

saye pon rase macam tu la eamy....sy rase ruam..sbb dia takde lemah ke rimas ke dengan ruam tu..smlm dah takde ruam daaa...alhamdullilah...