Followers

April 14, 2014

Tolong Saya : Safiyya Selsema Dan Batuk Berkahak..Apa Yang Patut Saya Buat ..

tolong..

sebenarnye..dah hampir dua minggu dia selsema..berjangkit dari abahnyee...

dah try memacam..

teknik tepukan percussion...betul tak ejaannye.. :p

garlic stokin..

minyak bawang putih...

letak kunyit kat pangkal idong..

still macam tuuu gak..kesian..tak dapat nak tido nyenyak dia....

bila nak sedut dia gune alat penyedut dia..dia menolak..menanges... kesian sangat sampai malam tadi menangis maknye ni ha....

# semalam sebab buat teknik rendam bawang putih dalam air panas then wapkan kat idong dia , safiyya terhantuk kat thermos..menanges..ligat...terus meragam semalam..aduhai..rase bersalah sangat kat dia..
Share:

7 komen:

Shizan Syafik said...

alahai, ina beri ubat pecah kahak x? dulu g hospital, ada bagi ubat pecah kahak; salbutamol syrup namanya

misz sheyla said...

kesiannye...dah bawak ke klinik blum???

Anonymous said...

ina... bawak jumpa pakar kanak2. kalu boleh pastikan pakar yg sama utk setiap temujanji safiyya. batuk dan selsema berpanjangan ada risikonya. takut juga menjadi jangkitan paru2. tak berani saya nak bagi petua atau panduan kerana walaupun batuk dan selsema tu mcm sama je, hakikatnya tidak. jadi kaedah perawatannya tak sama. biar yg pakar tentukan dan dari situ kita usahakan yang perlu. mungkin safiyya perlu diberi nebulizer yg mana sangat melegakan selepas itu. ubat selsema sy rasa kurang sesuai diberi pada baby dibawah usia 6 bulan. jgn tunggu lagi pergi cepat.

maaf ye... andai... abahnya merokok... jangan merokok dalam rumah, kereta dan berdekatan dgn safiyya. malah baju yang dipakai semasa merokok juga ada kesan 'rokok' pada baju tu. jadi walaupun tak merokok depan safiyya, tapi bila kita mendukungnya pasti safiyya akan menghidu kesan yg ada pada baju tersebut.

maaf ye kalau terkasar bahasa.

InaYusoff said...
This comment has been removed by the author.
InaYusoff said...

an : takde pon ubat pecah kahak..ada ubat batuk je..nak bagi dia pon rase bersalah sangat..yela kan..budak2 bawah umur 2 tahun mane boleh makan ubat...tapi terpakse bagi sebab asben dah bising bising..

sheyla : tak bawak ke klinik pon sbb ada ubat...plus susah benau nak ajak abah dia ke klinik.. -_-'


kak su : akak macam tahu je kan asben saye perokok...tensen kadang-kadang...orang lelaki kalau dah tega merokok...cakap ape pon mmg takde gune...

saye ada bagi ubat klinik kak..terpakse..sampai ari ni tak g hospital lagi..tapi selsema dah kurang..batuk pun same...cume ada bunyi sikit bila dia bernafas... :(.. ingat nak pegi klinik hari sabtu ni untuk sunat dan check nafas dia tu..

Fiza Rahman said...

Agak bahaya juga klo batuk berkahak. Takut kena jangkitan bronchitis sebab anak saya pernah kena.

Cer try bagi makan madu. Tak pon try gi homopati. Smoga saffiya cpt sembuh.

InaYusoff said...

fiza rahman : semalam dah check..doc cakap takde ape-ape..alhamdullilah... :) ..