March 27, 2014

Bagi Bayi Makan Start Berapa Bulan?

aku kan..
sekarang ni kalau nak apdet blog pon rase serba salah..


macam semalam...
apdet status kat facebook pasal pengasuh safiyya yang hanye gune 2 keping pampers dalam jangkamasa lebih kurang 9 jam...yela..ini anak pertama..nak gak aku tanye..normal ke dia gune 2 keping je...ape2 hal memang aku suke bertanye....padahal aku tahu..takkan le dua keping je..mahu naik ruam montot anak aku ni...kalau nak tanye sorang2 kawan kat mesej..rase macam feedback nye tu lambat..biar open buat status camtu..sonang..ramai boleh bagi pendapat...


tapi..


malam tadi laki aku macam tak senang dengan status tersebut...takot ada spy pengasuh katenye dalam facebook..alahai.. tak pepasal dia suruh delete after 3 days...kohkohkoh..untung dapat laki yang jaga hati orang ni...


okeh..berbalik kita pada tajuk entry... bab ni pon kalau boleh aku nak up kan kat pesbuk..tapi kali ni aku ikot perangai laki aku...jaga hati ...


kamu kamu semua bagi bayi makan start umur beby berapa bulan?..



aku ni kalau tak kuat hati..mahu safiyya dah telan nestum dah sekarang...mane tak nye... dari dalam pantang..safiyya memang jenis kuat nanges....mak mentua lak selalu cakap..."sumbat nestum je..kenyang dia nanti.." ...hihihi....aku sonyum jo la..orang dulu dulu memang kuat hati bagi anak nestum.... aku je yang tak kuat..lebih2 lagi laki aku..dia jenis menjaga betul bab pemakanan anak.... sedangkan nak bagi air masak pon kat safiyya pon , aku dah dijelingnyee..padahal yang suruh bagi air masak tu omak nye sendiri..bayangkan la hey...di sini mak mentua..di sana laki sendiri...



dan beberapa hari lepas... ada kawan aku dok suruh bagi safiyya makan....aku tak kuat hati lagi..anak dia umur 3 bulan aku rasa dia dah suapkan nestum...hoi..kadang2 termakan gak "paksaan" dia tu..rasa macam nak beli nestum...tapiiiii..kang kalau jadi ape ape kat anak aku..camne?..dia ke yang nak bertanggungjawab... ..


http://chentadea.blogspot.com
kita tunggu kamu enam bulan la ye sayang....ibu takuit...
Share:

4 komen:

BUNDA a.k.a KN said...

assalam, anak2 bunda dulu diberi makan makanan pejal masa umur 6 bulan...
Sebab anak bunda memang bukan jenis yang kuat makan...
Umur setahun baru belajar makan nasi biasa..

Salam ziarah dari bunda..

Suria said...

tunggu 6bulan la..kesian baby, lain baby lain penerimaan..maybe baby kwn awak tu usus dia kuat kan..saya pun terikut cakap my mom suruh bagi bubur nasi pada 6bulan end up my baby sembelit teruk nangis². 6bulan pun sepatutnya puri je dlu..belajar dr kesilapan..skrg dh bijak sikit..kihkih

ni mesti mummy x sabo nak buat food bagi baby kan..hihi

ucupiza said...

alolo cyg ucu ni..comelnya..
6bulan la bru bg makan..

InaYusoff said...

bunda :

wsalam..
terima kasih bunda sudi ke blog saye..

oo..makanan pejal yang camne ea?..

suria : tu la ha..memang terfikir..lain perot lain penerimaannye..mungkin dia bertuah anak dia tak meragam...saye ni bila baca kes anak yang usus bermasalah la..yang membuatkan saye takut nak bagi safiyya makan...

belajar dari pengalaman kan...

opecoz la tak sabar...sebab nak dia membesar montel2 comey2..hehe


ucupiza : sayang anak aku sampai bile bile ye dik....