December 30, 2014

terkandas

hari tu cerita pasal banjir pantai timur..

ni..

ahad lepas dapat tahu kaklang sekeluarga terkandas kat kampong awah, pahang..
menghantar anak buah belah abang lang kawin..

pergi mengantau lepas..
nak balik ke KL tak boleh..
air dah naik..

sejak ahad lepas sampai sekarang..

tadi dalam wasap grup dia bagitau..
dah takdo baju nak pakai..
sedeh dengar...

yela..
plan nye pon..
pergi sabtu balik ahad..

tapi ni dah empat hari kat sane..
camne..

nak basoh baju pon..
memang tak kering la kan..

nak caj henpon pon kene pergi tempat lain..
letrik takdo..

ni dah kene pindah ke sekolah tunku afzan chenor..
air dah naik area rumah..

:(

tadi tanye hujan ke tak hari ni..
kak lang gitau tak hujan lagi..

mohon air surut cepat la..
boleh keluar dari tempat tuuu...

-----------------------------

cerita pengasuh pulak..
belum mula tahun baru lagi..

dah mohon cuti tiga hari untuk januari..
pitam mak..

nak wat guana tuuuu..

nak cuti or angkot nur safiyya ke opis?..



##apdet 3.23pm 30.12.2014 ..

tak jadi ke pusat pemindahan banjir sekolah tunku afzan chenor..
menumpang di masjid sebab bukan penduduk asal kawasan tersebut..

apakah???...


Share:

December 26, 2014

#PrayForPantaiTimur



aku terbayang orang-orang tua..
kanak-kanak..
beby...

camne la keadaan mereka..
cukup tak makan..
selesa tak tempat pemindahan tu..

macam beby, cukup tak bekalan susu..
pampers?..
kalau beby menyusu badan okey lagi...
ni kalau yang FM..
cemane kalau bekalan susu habis....
terbayang safiyya je ni..

kalau ini terjadi pada aku..
entah kuat ke tidak nak hadapi..

ada yang dibaca di FB..
bekalan makanan tak sampai..
mengadu kelaparan..

ALLAH..
bagaimana la keadaan mereka...

Ya ALLAH..
Kau jagalah mereka di sane..
Kau lindungila mereka di sane..



Share:

December 24, 2014

December 22, 2014

Nur Safiyya | Setahun Sebulan


nur safiyya dah setahun sebulan sabtu lepas..


tapi aku still rase dia macam beby-beby sangat...
selalu anggap dia belum boleh buat itu buat ini..


contohnye..
masa sembilan bulan kot..
aku still rase aku perlu pegang botol susu dia..
tapi sebenarnye..dia dah boleh pegang botol susu sendiri..
;)


dah pandai ejas kaki kalau orang nak pakaikan seluar dan bukak seluar..
baju pon sameee...
kasot pon...pandai acu kat kaki..
nak pakai sendiri..tak pandai lagi..


tapi ikot mood la..
kalau mood nak bogel..
pampersss pon taknak pakaiiiiii.......


sekarang ni dia hebat dalam bab memanjat sofa dan kusyen...
tahu tahu dah ada atas sofa / kusyen..
pening acik...


pandai mengacah kita..
lagi kita kejar dia..
lagi dia merangkak laju laju..


oh..omey omey ku belum berjalan lagi..
setakat lima enam tapak ada la..
lepas tu sengih-sengih lantas terduduk..


dan sekarang jangan harap dapat tido kalau dia dah terjaga..
abes dikoreknye mata...ditariknyee rambot....
ditamparnyee pipi kita..


kejap benau masa berlaluu...
dah panjang dah anak ibu..
beso nyee idok sangat..
still slim gituu...

Share:

December 16, 2014

Nur Safiyya | Abu pon Abu laa..

abu?

ibu sebenarnyee..

safiyya belum pandai lagi panggil ibu..

asek-asek abuuu..abuuu... -_-'

malam tadi kemaen ngadu kat ibu abah tak kasi yogurt...

"abuuu...abuuuuu"...sambil nanges-nanges...

tapi kalau abah....kemaen lagi...sikit sikit abah...

emak (pengasuh) pon dah pandai..

rasenyeee...emak la yang terawal dia sebut..mane tak awal, sebab perkataan emak tu berulangkali disebut-sebut oleh anak pengasuh..mustila dia pandai mengikut...redha je laa...



safiyya dengan jambulnyaa... ;p

kalau dulu, kemaen susah nak tumbuh rambot...sekarang rimas pulak tengok rambot dia...kalau boboy ni, dah lame ku botakkan...ini gegurl..kita kasi panjang rambot dia..

Share:

December 9, 2014

Shopping RM1212 at Lazada Malaysia [Contest]


1212?

no yang santek...
opecoz juga bulan 12 ni adalah bulan kelahiran daku..
jadi mahu mengharapkan yang seronok seronok sahaja di bulan ini..

Jadi marilah kita berseronok mencuci mata di LAZADA untuk contest yang hebat ini.. ;p

Lazada menawarkan harga barang yang berpatutan dan diskaun yang hebat terutama pada 12 December 2014 akan datang kerana dijangka akan ada ONLINE REVOLUTION SALE selama 1 hari dengan pelbagai tawaran menarik.

Lazada Malaysia akan mengadakan Online Revolution Lazada pada 12 December 2014 iaitu 12 hari sebelum perayaan Krismas. Lazada akan menawarkan promosi menarik serta tawaran eksklusif untuk pelbagai kategori selama 24 jam. Dapatkan apa yang anda inginkan musim cuti ini, dari telefon bimbit, tablet dan peralatan elektronik hinggalah ke fesyen, barangan rumah, alat permainan dan peralatan sukan.

jadi dengan semangatnya, daku mahu menyertai contest "Shopping RM1212 at Lazada Malaysia"


Syarat-syarat penyertaan:

1. Harga barang tidak melebihi RM1212
2. Sila letakkan link blog di ruangan komen. (Peluang menang lebih besar) - di blog SAYAIDAY
3. Pemenang akan dipilih secara random tetapi jumlah harga barang yang melebihi RM1212 akan dibuang dari penyertaan. 
4. Contest ini hanya valid jika terdapat lebih dari 20 penyertaan, so sila ajak kawan-kawan untuk join :)


Jadi marilah kita mulakan dengan mencuci mata dulu di LAZADA..

eh..actually......

sebenarnye dah selalu cuci mata dah...hihi..cuci mata selalu..nak cuci duit kat LAZADA je belum lagi..... -_-


antara barang yang nak ku beli sangat kat lazada ialah :-


http://www.lazada.com.my/tefal-uno-oven-of1802-30l-116832.html

dah bertahun mengidam oven..tapi nak beli nyee..ntah bila..huihui...
nak buat roti..nak buat lasagna..nak buat memacam!...



http://www.lazada.com.my/tupperware-numit-turbo-chopper-300ml-red-free-tupperware-member-ship-worth-rm70-902204.html

senang....sebab selalu daku subuh hadam dok keletang keletung dok tumbuk bawang untuk masak piya nye lauk...nak menumbuk pun malasssssssss...............batu lesung tuuuu tumpul....jadi dengan adanyee chopper ni, daku boleh menghancurkan bawang dengan senyap sunyiiiii...(ye keee)







dan...

untuk mencukupkan lebihan RM450 dari RM1212 tuuu...


daku telah memilih..


3) Lenovo A850+ Octa Core 4GB Black (RM450)
RM450

http://www.lazada.com.my/import-lenovo-a850-octa-core-4gb-black-677624.html

nak tepon baruuuuuuuuu..nak tepon baruuuuuuuu.....tepon sekarang dah nazak!...


-----------------

kemaen harapan dan anganan...

;p


nak join?

meh ketik SINI
Share:

Selamanya Harimau Malaya

chentadea.blogspot.com

walaupun tewas separuh akhir pertama...safiyya tetap akan sokong harimau malaya..semoga harimau bangkit untuk separuh akhir kedua ini!...

tak pepasal anak pon terbabit..hiksss....


Selamanya – Ultras Malaya Feat Altimet, Joe Flizzow & Carleed Khaza
Selamanya, selamanya
Selamanya harimau malaya

Selamanya, selamanya
Selamanya sokong Malaysia

E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah aaa aaa
E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah harimau malaya
Harimau malaya
Harimau malaya
Harimau malaya

E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah aaa aaa
E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah

Inilah tanah tumpahnya darahku
Negara pasukan biarlah hanya satu
Harimau kami berlari laju
Belang nak tertanggal dari baju
Harimau kami cekap gelecek
Pertahanan lawan tumbang sederet
Bila turun padang berumahkan gelanggang
kalau berani mari bertandang hah

Selamanya, selamanya
Selamanya harimau malaya

Selamanya, selamanya
Selamanya sokong Malaysia

E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah aaa aaa
E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah harimau malaya
Harimau malaya

Semua berlari hingga tiada keringat
Gol pertama untuk negara kedua untuk pingat
Bila atas padang main tak ingat
Tiap hantaran kemas tiap gerak ligat
Pernah kah ada harimau yang jinak
Jawapan nya tidak semestinya lincah
Penyokong di stadium beranak pinak
Untukmu Malaysia kami ceria

Selamanya, selamanya
Selamanya harimau malaya

Selamanya, selamanya
Selamanya sokong Malaysia

E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah aaa aaa
E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah harimau malaya
Harimau malaya

Hey, mari kita semangat
Hitam kuning terpahat
Mari kita berjuang
Teguh berperang di padang
Sekali lagi maju lagi serang lagi
Gagah berani sebati tidak gentar tenang
Dengan sorakan gemilang
Harimau malaya pasti menang

Selamanya, selamanya
Selamanya harimau malaya

Selamanya, selamanya
Selamanya sokong Malaysia

E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah aaa aaa
E lelelelele lah ooo ooo
E lelelelele lah harimau malaya
Harimau malaya
Harimau malaya
Share:

December 3, 2014

Nur Safiyya | Tanpa Ibu



disebabkan event MAHA berlangsung melibatkan hari sabtu dan ahad..
jadi memikir gak la nak letak safiyya kat mane..

nak hantar pengasuh tapi takot dia tak terima untuk jaga time weekend...
sebenarnye dia boleh je pon..
cume aku je takot nak tanye..

maka buat keputusan untuk letak kat rumah kakak..
tapi kakak lak nak balik kampong..

jadi beliau pon hangkot safiyya balik kampong pagi sabtu....
-_-'

safiyya jenis yang TANAK orang...
memilih..
nak yang badan sedap macam ibu dia gak..

ada penah sekali..
abes sume mak pak sedara kene pakai spek mata sebab nak amek dia..
baru la dia nak orang tu..
kalau tak..
meraung..

kesian nenek nenek safiyya...nak pegang safiyya pon susah... -_-' ..
apetah lagi dengan atuk...
pandang pon dah cemik cemik...

memang tak dapat bayangkan satu malam tanpa omey omey ku ni..

bagaimana la malam dia tanpa susu ibu dia yang lazat ni..
bagaimana la ye...

boleh tak dia tido...

risau..
sebab malam-malam memang dia mengempeng...


jangantekan
ini adalah gambar-gambar yang dihantar oleh mereka-mereka yang di kampong....tak keruan setiap kali mereka wasap gambar safiyya....


mulanye nak amek safiyya hari isnin je kat rumah kakak...
tapi petang ahad safiyya da demam...
tak tahu la demam rindu ke..
demam sebab selsema ke...

risau betul..
ahad malam tu pecut balik kampong...
tido kampong..

sampai kampong..
badan safiyya panas..
main 38.6c je..

bogelkan dia tinggal pampers je..
lap lap dengan air..
sejuk gigil gigil dia..
kejap-kejap bangun..merengek..

Ya ALLAH kesiannye..
rase serik nak pisah dengan safiyya lagi...
rase macam safiyya tersiksa betul berpisah dengan ibu...
badan yang mula nak naik pon dah susut sebab demam...


pagi tu dah okey sikit..
tanpa ubat..
dia kebah..
cume usaha dengan lap lap saje..
alhamdullilah..


chentadea.blogspot.com
serik dah berpisah dengan chentahati daku ni....


chentadea.blogspot.com
ini pakteh..pakteh kene pakai tudung, baru safiyya nak...hahahaha..
sabau je la safiyyaaaaaaa..



Share:

December 2, 2014

Majlis Potong Kek Nur Safiyya Satu Tahun

majlis tumpang orang sajeeee....

kenduri pak long dan mak long piya nak pergi umrah...
mak ucu nye bertunang...
sunatnye sepupu piya..abang iman dan ahmad...
dan aqiqah piya dan beberapa orang sepupunye jugak...

banyak acara dalam satu kenduri..
save bajet!...
hehe..

tapi aku macam tak amek kisah sangat pon majlis lain....
sebab rasenye otak pon tingtong lagi dengan penat MAHA sikit...
dengan safiyya nye selsema dan demam...
dengan safiyya nye taknak dengan orang lain pon ye gak....
merengek memanjang!!..

chentadea.blogspot.com
kek frozen..makciknye yang tempah..suke benau aku...kalau tanye safiyya, tak tahu la dia jawab ape..hahaha..mak nye yang over.....sukeeeeeee sangat...walaupun cite frozen pon aku tak penah nengok... -_-'..


chentadea.blogspot.com
kek setelah dipotong...kek span coklat kot..ntah..tapi sedap laaa...tak rugi beli...

harga pon murah...RM51/1kg..murah kan..kan?..bagi aku murah...


chentadea.blogspot.com
muka masam jeee safiyya ni...bila la nak start ni ye safiyya....penat dah tunggu....


bila nak start ni ibu....


chentadea.blogspot.com
yeay.....safiyya teruja dengar sedara mara nyanyi lagu hepy besday...suke benau dia....


kalau safiyya dah besau sikit, mesti lagi seronok buat besday party kan......dalam umur setahun ni..ape la yang dia paham......yang paham dan over hanye la ibu dia sajeeeee....hihihi...


soalan kaki : bagaimana ye nak buat dengan anak yang TIDAK MAHU orang lain?.. nak memerap dengan omaknye sajee....
Share:

November 25, 2014

November 17, 2014

Kompang Dipalu Sudah Dua Tahun Berlalu

16112012 - 16112014 - nikah

hari ni 17112014
kalau ikut..tika ini saat ni...dua tahun lepas mungkin aku tengah dok makan beradab ke or pergi ke outdoor photoshoot..entah..lupe dah...


dua tahun...dua tahun yang macam-macam...
suka duka gembira nangis gadoh marah masam ..
semua ada dalam dua tahun ni...


tahun lepas, time ni dok debar tunggu nur safiyya lahir...
tak fikir sangat pon bab ulangtahun perkahwinan ni..

dua tahun dalam alam rumahtangga..
:)


takde idea nak coret ape untuk dua tahun ni..


takde celebrate ape pon semalam...
pegi mamak..makan mee goreng + roti nan saje..
itu pun dah cukup bahagia dari ko dok terperap kat rumah je..hahahaha


beginila nasib kalau dapat suami yang tak romantik...
tapi bagi aku..
takpe..
tak romantik asal setia..
setiakekobang??


aku syukur dapat suami yang begini..
yang tak kesah ko nak masak ape pon..
asalkan masak..


masak pindang selang sehari pon takpe..
goreng telur dengan kicap pon takpe..
masak megi pon takpe...
masak sardin pon takpe...
banyak istilah takpe dalam hidup KAMI..hikhuk..
aku rase aku beruntung..
rumah tak kemas pon tak ape..(tapi aku lak yang lemas kekadang)
asal dapat jaga anak kami dan memasak untuk dia..
itu dah cukup bagi dia katenyee...


aku gemok pon dia tak penah nak komplen..
aku busuk pon dia tak penah nak komplen..
rambot aku serabai pon dia tak penah tego..
tahu tahu je aku tengok rambot aku kat cermin "Ya ALLAH..ini Hantu Kak Limah ke Kak Ina" .. ;p
#kalau la aku boleh scan ape ada dalam hati suami aku kan besh!..

tapi sanggop ke dengar..
mahu berdarah telinga nanti.. hahah

dan pagi ni tersentak jugak bila baca post kat facebook..

Pengakuan suami curang
Nor Khalilah Gusti Hassan
November 16, 2014


Pengakuan suami curang


PAGI ini, emel saya diketuk seorang pembaca yang meminta namanya dirahsiakan untuk berkongsi kisah rumah tangga.Kisah ini wajar dijadikan pedoman buat para isteri yang merasa cukup bahagia dengan layanan romantis suami. Usah terlalu merasa bahagia, jika anda sendiri belum mempercukupkan diri untuk si dia. Selama ini, dia tidak menyangka sungai rumah tangganya yang beralun lembut, aman damai, tenang di permukaan telah bergolak hebat di dasarnya, tanpa sedar...

Suami seorang yang penyayang dan romantis. Anak anak ketawa ceria... malah sebagai suri rumah tangga dia seorang isteri yang menjaga batas pergaulan termasuk aurat dan akhlak.

Suami selalu membuat kejutan. memberi hadiah dan kata senyuman, namun dia yang selalu berasa hebat dapat menjaga keperluan suami dan anak anak tidak sedar bahawa ada wanita lain yang telah membahagiakan suaminya sekali gus menjadikan lelaki itu amat romantik di rumah untuk menutup kesalahan...

Saya terjumpa kad hari lahir berbaur cinta. Berkali-kali saya mengugut suami untuk berterus terang dan akhirnya tembelang pun pecah.

“Ya, abang sayangkan dia! Dia janda dan abang dah terlanjur banyak kali!”

Ya ALLAH... saya terduduk dengan pengakuan itu... kenapa janda? kenapa bukan anak dara? kenapa mudahnya lupakan pengorbanan saya... apa salah saya? air mata mengalir deras. Saya rasa ingin rebah, suami cuba menongkah tapi saya pantas menepis.

Tiada kekuatan untuk saya teruskan langkah tapi saya gagahi jua sehingga ke bilik air untuk mengambil wuduk. Mak kata, kalau marah baca al-Quran. Kalau sedih solat sunat dan mengadu padaNYA.

Ya... Saya ingin mengadu... air mata saya mengalir laju walaupun sedang solat dan mengaji. Usai solat dan berdoa suami merebahkan kepalanya di ribaan saya. Dia merangkul pinggang saya dan mencium telapak tangan saya berkali-kali. Dia minta saya ampunkannya kerana menengking saya sebentar tadi. Dia akui terlalu marah kerana saya mendesak dan menjerit kepadanya.

Ya ALLAH, sesungguhnya lebih pada jerit ingin saya lakukan... S-aya ingin menetak suami dengan parang! Tapi saya tiada kekuatan. Hati saya hancur luluh. Saya kuatkan hati untuk bertanya...

“Berapa kali?”

“Banyak...”

“Sejak bila?”

“Sejak Mah mengandung Adan...”

Ya ALLAH... enam tahun lalu... kini Adan dah ada dua adik...

“Tak kahwin?”

“Tidak... abang sayangkan Mah...”

“Sayang?”

“Ya...”

“Ini tanda sayang?”

Soalan saya terbiar tanpa jawapan...

Saya tidak memandang wajah suami di ribaan, tidak juga mengelus rambutnya seperti kebiasaan dia bermanja dengan saya. Mata ini tidak berkedip. Saya melempar pandangan kosong ke dinding. Hati saya bungkam. Air mata tak mahu berhenti...

Minta terus terang

Saya minta suami terus terang kekurangan saya. Jika masih sayangkan perkahwinan kami dan mahu saya terus di sisinya, saya mahu tahu, apa kelebihan perempuan itu dan apa kekurangan saya. Suami menggelengkan kepala sesungguh hati. Mengongoi macam budak kecil. Dia seakan tahu yang saya mahu keluar dari rumahnya.

“Sepuluh tahun abang... sepuluh tahun Mah tertipu dengan permainan abang. Mah sangka rumah tangga kita aman dan bahagia. Rupanya Mah yang berangan-angan di rumah sendiri... abang tak bahagia dengan Mah... Abang cari lain-

“Tak! abang bahagia. Mah jaga abang dan anak-anak dengan baik... tak ada kurang satu pun... Abang tulis. Abang tulis apa yang abang tak suka tentang Mah. Abang tak sanggup nak kata tapi Mah janji jangan tinggalkan abang...”

Saya mengangguk. Saya tolak kepala suami dari ribaan dan melangkah longlai ke bilik anak-anak dengan telekung masih di kepala. Malam itu saya menangis di sisi anak-anak yang enak tidur. Entah bila saya terlelap langsung tak pasti.

Subuh lagi saya sudah bangun sediakan sarapan suami dan anak-anak. Saya kejut suami dan dia bangun seperti tiada apa-apa berlaku. Di hadapan anak-anak kami cuba berlagak biasa. Menjadi rutin, sebelum dia keluar menghantar anak ke sekolah saya bersalaman dan dia mengucup dahi saya; tapi pagi itu, saat ia hendak berlaku, saya palingkan muka. Saya tak mahu bibir yang pernah mencium wanita lain hinggap di dahi saya yang setia. Air mata melurut lagi.

Surat jadi penyebab

Saya tutup pintu dan saya menapak ke ruang tamu. Ada helaian kertas yang bertindih gelas kaca. Saya tahu itu pengakuan suami. Saya tarikh nafas dalam-dalam mencari kekuatan untuk membacanya. Dan isi surat suami, betul-betul buat saya rasa tertampar. Saya harap anda semua memahaminya. Jangan sesekali menyalahkan suami saya atau mana-mana lelaki yang pernah mencurangi anda juga. Ia fitrah seorang lelaki. Dan ia juga menjadi sebab untuk saya menerima dan memaafkannya.

Mah isteri abang yang solehah, isteri yang cantik... yang baik... dan ibu yang sempurna kepada Adan, Lili dan Nafisa...

Impian abang yang terakhir agar Mah menjadi sahabat sepanjang hayat... abang merayu sesungguh hati untuk Mah maafkan abang dan menerima abang semula. Sebelum abang tulis surat ini, abang dah hubungi Zulaikha untuk putuskan hubungan. Abang nekad, apa pun berlaku selepas ini, abang terima sebagai hukuman. Abang reda.. abang berdosa. Abang suami yang terkhilaf...

Mah...

Abang jenguk Mah di bilik anak. Mah tidur dengan air mata yang mengalir. Muka Mah polos tanpa solekan. Mata Mah bengkak dan ada lingkaran hitam. Abang menangis. Mah tak sedar betapa abang cintakan Mah. Tapi Mah lupa, kecantikan Mah yang pudar telah buat cinta abang berpaling.

Sumpah Mah! Sumpah abang rasa bertuah ada isteri sebaik Mah. Mah jaga makan pakai abang, makan minum anak-anak dan rumah tangga. Tapi Mah tak jaga diri Mah untuk abang. Mah tak jaga keperluan batin abang.

Kita kenal sejak sekolah. Sejak Mah jadi pujaan ramai lelaki dan kawan-kawan abang. Mah ramping, tinggi, bermata galak dan menggoda. Tapi sejak Mah lahirkan Adan, Mah biarkan kecantikan Mah hilang. Mah biarkan kuku Mah kecut.. rambut Mah busuk di sebalik tudung... kaki Mah bengkak dengan lemak... badan Mah berbau bila abang balik kerja. Abang terpaksa hipokrit setiap kali Mah sambut abang balik kerja di muka pintu dengan wajah kusam dan tak bermaya. Abang lemah tengok Mah lemah... Abang bagi Mah duit untuk Mah bersisir, tapi Mah habiskan dengan perhiasan rumah dan emas. Kenapa Mah tak gunakan untuk merapikan diri?

Mah abang tak pandang pakaian atau tudung cantik yang menutupi Mah, Abang juga tak pandang barang kemas yang berselirat di tangan atau leher Mah, tapi abang pandang tubuh dan wajah Mah. Kalau Mah sendiri tak menghargai diri bagaimana pula abang? Mana pergi diri Mah yang penuh keyakinan masa Mah bekerja dulu? Mana pergi wanita pujaan abang yang penuh dengan keanggunan masa kita sama-sama belajar dan bekerja dulu? Abang sungguh malu nak bercakap tentang hal ini, tapi jika ini peluang terakhir untuk abang memperbaiki rumah tangga kita, abang luahkan... dan Mah terimalah dengan lapang hati.

Mah... Zulaikha cantik. Dia janda anak ramai tapi bahasa tubuhnya tidak menggambarkan dia seorang janda. Dia menjaga setiap inci yang ada pada tubuhnya sehingga ke bahagian yang paling sulit. Abang minta ampun. Abang menyesal... Zulaikha hanya mahu berkawan dengan abang untuk mengisi kekosongan hidupnya. Dia tidak pernah meminta hubungan yang lebih tetapi kerana selalu bersamanya, abang terpesona. Abang rindukan isteri abang yang dulu. Jika Mah ingin berlalu dari hidup abang... abang tidak mampu menghalang.
Abang berdosa dengan Mah. Mah berubahlah. Cari semula kekuatan Mah sebagai seorang perempuan. Ampunkan abang... abang tak pergi kerja hari ini. Abang nak ke rumah ibu bapa Mah untuk akui semua kesilapan abang dan abang akan terima segala hukuman. Sekali lagi, dari lubuk hati yang paling dalam... abang merayu Mah pulangkan semula isteri abang yang cantik, yang menghargai dirinya luar dan dalam.


okeyyy...fineeee....jum kita jaga diri kita luar dan dalam uollssss....takot pulak...tapi mampu ke aku nak KURUS ni???.. hikhik..


kadang-kadang lelaki ni dia tak cakap...tapi kesudahannye jadi macam kat atas ni laa....YA ALLAH..jauhkan la....


notakaki : jangan skip baca ape yang ada dalam kotak tu.!..PENTING!!...tak baca entry aku sampai abes pon takpe..tapi baca sampai habis ape yang ada dalam kotak!!..
Share:

Nur Safiyya | Saya Sudah Ada Gigi Empat Batang

Assalamualaikum..

:)

Dalam aku sibuk sibuk cerita safiyya tak tumbuh gigi lagi..
sekali hamek la empat batang sekali menumbuhkan diri...

tidak demam..
itu yang penting..

cume ada dedau sikit-sikit..
tak sampai 37 pon suhunyee...

betapa kuatnyee nur safiyya anak ibu ni...
nenek cerita kakak kinah awak safiyya sampai biru biru nak tumbuh gigi...

anak ibu alhamdullilah..

tahu tahu je dah rase tajam tajam bila dok suap dia makan..

bila mengempeng pon, dia anak yang baik, tidak selalu gigit-gigit....ibu is takuitt sangat...hahaha...tapi sesekali bila dia gigit, mesti dia menyengih lepas tuu.....hihi..amboii, dok pekena ibu kee omey omey ibu ni..geram betul!..

chentadea.blogspot.com
nampak tak gigi saya,dua diatas..dua dibawah..yang bawah kecik sesangat..yang atas tu melebau pulekss..


chentadea.blogspot.com
suke gambar ni...kemain dia mengelak nak kene gomol dengan abah diaaa...hahaha..


notakaki : khamis ni genap setahun anak ibu..pohon berikan kami kesihatan untuk terus dapat menjaga AMANAH dariMU ya ALLAH...
Share:

November 13, 2014

Lampin Pakai Buang

saje je pakai bahasa melayu..
kihkoh..

tadi pergi mencari diapers untuk safiyya...
kira darurat betul..
kat rumah dah takde stok...

pergi speedmart..
dua tempat..

dua dua tempat takde size L brand Drypers..

PET PET pom takde size L...

pelik betul..

dorang nak naikkan rege diapers keee?

last last nampak jenama BABY LIKE...
murah beteiii..

RM20.00++ jee


sape penah pakai?


kenampakannyeee macam nipisss...
macam tak beshhhhhhhh je..

macam kene cari jugak Drypers balik ni.. -_-'


Share:

November 12, 2014

Kongsi Status Facebook



semalam..
masa drive pergi keje..

masa traffic light merah..
scroll la facebook..

ternampak status di atas tu..
status adik faatihah...

sebak sangat..
sebab automatik teringat abah..

untung adik faatihah ni dapat waled yang romantik.... -_-'

sebenarnye untung faatihah ada ayah lagi...

Share:

Tudung Syria Lipan RM25 Sahaja



aku suke tolong kengkawan yang berbisnes..

lagi suke tolong bila aku pun suke benda tuu..jadi seronok sangat...rase besh sangat...rasee macam macam la..haha..perangai..



disebabkan aku sukee...aku pun suke jugak laa jadi model..rela sendirii..benda cantik kan...opecoz aku pon boleh perasan santek... ;p .. senget sikit inner tuu..dorang la ni..inner senget tak bagitauuu...kurang sikit gojesnyee...kalau korang pakai, mesti gojesssss tak macam akuuu..


tudung ni kena pakai inner...dia bukan siap siap kau dapat pakej bersama tudung sarung tuuu... lepas pakai inner tuuu..terus sarung je..ejas sikit sikit...haa..dah santek daa..kompom takde laki nak kacauuuu, sebab ada lipan menjagamuuuu.. ;p


harga ?

RM25 sahajeeeeeeeeeee...

nak ke nak?..

meh add daku kat facebook : Donat Scha Jayzee


aku tolong je..takde amek untung ape ape pon..kenapa tak amek untung?..sebab tak pandai nak amek untung..haha..boleh tak camtuu...sebab tu malas nak niaga..sebab kesian kat orang...silap silap pos pon daku nak tanggung.. -_-'
Share:

November 4, 2014

Nur Safiyya | Cekeding



:)

Siapa ada pengalaman anak kecik,cekeding,kurus..


Perihal kekurusan safiyya ni aku pon tak tahu nak cakap camne...sebab dia bukan tak makan...dia cuma kurang menyusu....tapi sejak dua tiga hari ni, alhamdullilah, susu pon selalu habes.....buat sementara waktu ni sekali buat 3oz je..takot tak abes...lepas ni kita tambah 0z..nengok camno plak..


camno ea nak tambah berat anak...


aku dah saspen dah bila mak mentua cadang suruh tukau name safiyya...takot anak tak serasi dengan name tuu....siap acik safiyya cadangkan nama ainnur (name safiyya masa dalam perot-penangan kampung girl..kihkoh) .. aku lak fikir name fatty..kahkah..penaya anak..


tapi asben kata tak payah....nak panggil dikya je...kalau dah panggil dikya...nanti bila dia jadi kakak camne?..


last week aku pulun bagi masukkan tauhu dalam bubur dia setiap hari..dan bekalkan roti letak cheese  tapi roti cheese ni bukan setiap hari..selang.....biras aku gtau dua benda ni boleh tambah berat badan....nampak la sikit naiknyee..suke hati aku...


safiyya takde gigi lagi...jadi susah sikit aku nak fikir ape makanan yang sesuai untuk dia selain bubur / pasta ...







Share:

November 3, 2014

Mengandung Ke Idok?..



hampir dua bulan persoalan ni bermain kat kepala ni...

dua bulan okeh...
sejak hari raye ritu..
dok bergurau dengan emak..


tapi mak macam tak berapa nak gemau aku mengandung seawal begini...
yolaa..perot pon dibelah..dengan ada sakitnyee lagi...
tu yang mak kesian kat aku kot...


masa bulan puasa lagi la terasee 'eh aku mengandung ke ni'..
sebab...
ada rase gelombang beby menendang-nendang iolss selepas waktu berbuka...kikiki..


sebulan lepas pulak,
aku asek sakit kepala dan muntah-muntah...
selang dua hari..
mesti sakit kepala...


kat opis pulak..
asek mentido jee..
pantang takde keje..
elok je kepala ni landing atas meja..
tak boleh nak angkat mata ni..
*ini simptom awal masa ngandungkan safiyya..


makan pulak..
rase macam selera bebenau...
padahal ape la yang sedap kat cafe opis ni..
asek asek tiga serangkai...
bihun-nasigoreng-meegoreng
itu saje hari hari...
tapi tula yang aku belasah hari hari..
sedap pulak..
sampai adik praktikal tu cakap "tula kak..saye pon terperanjat nengok akak makan banyak tuuu"...
adoiii..malu i uollsssss...kahkah...


disebabkan taknak berteka teki tekuk..
dan rase takot pulak jadi ape ape pada kandungan if mengandung..
daku dengan rase tekad pergila membeli UPT...


dalam hati..
"macam mane kalau mengandung ni?"

macam mane..macam mane...

rase takot nak tengok double line...


dan keputusannya adalah.........


"SAYA TIDAK MENGANDUNG" ...


aku nak taip ALHAMDULLILAH pon tak sampai hati..


ALLAH LEBIH MENGETAHUI APA YANG TERBAIK UNTUK HAMBANYA

Share:

October 29, 2014

October 27, 2014

Gambar Kena Cilok..Jadi Bahan Lawak Pulak Tuuu..Kecik Hati Kita Wak!..

tadi sesaja blogwalking....
lepas tu terminat dengan satu blog ni..
baca dan baca..

sekali terclick kat SINI ..


alahai..
gambar first tu gambau dari blog kita...
macam jadi bahan lawak..


sebenarnye tu bukan hantaran pertunangan pon..


tu saje mak mentua letak barang-barang untuk pulangkan balik bekas hantaran...
adoiyaiiii..


kira macam adat dorang la kot bagi benda benda makan untuk pulangkan balik bekas hantaran tuu....


i is terperanjat uollsss nengok gambar kita kene cilokssss...

gambar tersebut kat entry Cincin Disarung Part IV - Adat Menghantar Pulang Bekas Hantaran


#baru gambar kena amek, dah gegau hati ni..belum lagi entry kene cilokss...gegar satu badan kot..

Share:

Hidup Penjual Sayur Lebih Nikmat


pertama kali nengok kata kata ni kat facebook..
terus terbayang keluarga aku..
keluarga kecik aku ni..
(aku-suami-nursafiyya)..


suami sebenarnya terlalu kuat bekerja..
dalam erti kata kurang ajar sikit..
terlalu pentingkan kerja.. -__-'


aku tak suka...
bukan tak suka dia mencari rezeki..
tetapi kalau dah masa banyak habis kat tempat kerja..
ape jadi dengan family aku?


kadang kadang bila dia balik awal...
aku punye rase LAPANG DADA tak usah nak cakap la...
HAPPY... LEGA ... GEMBIRA.. semua ada...


sampai bila nak macam ni kan?..




Share:

October 23, 2014

Rezeki | APC



alhamdullilah..
terima kasih..
setiap anak ada rezeki tersendiri kan...

ini la rezeki nur safiyya omey omey...

majlisnye last week..pakai baju dan tudung sedia ada je..kesian iolss....


kasot pinjam...;p
malas haiks nak beli kasot bertutup semata mata untuk APC...aku bukan jenis pakai kasot bertutup....pakai sekali je nanti dah tak terpakai....ehem..dan sampai sekarang tak pulang pulang lagi kasot ni ..haha..ada terperuk bawah meja.....t iollss pulangkan ye kak ecah...hahaha....ala, tempat kita bukan jauh bebenau...selangkah dua tiga empat lima langkah je iolss dah sampai tempat u kan kak ecah...


sorry..i takde gambar gempak gempak mase majlisss....takde kawan dan sebenarnye bukan takde kawan tapi sangat malass nak fotogediksss......henpon cikai je pon....takkan nak tumpang henpong orangggg.....malusssssss...



walaupun saye selalu cuti...walaupun saya selalu online time kerja...terima kasih sebab bagi seribu hengget pada saye...TERIMA KASIH BOS..


dalam hati ni memang rase diri ni tak layak pon...ada je opismet yang kerja nye bagos dari aku..segan pon ada dengan dorang yang bagos tuuu..lagi lagi tahun ni aku selalu cuti jeeee...-_-'..tapi ape nak buat...orang dah bagi kita terima..takkan nak tolak...sampai ke pencen tak dapat nanti baru tahuuuuuuuu....


#bolehlabelihenponbarulepasnitangkapgambargojesgojes

Share:

Gara Gara Kerongsang

http://chentadea.blogspot.com

calar panjang dahi cepiyaaa yang luas tuuu...

mak dia ni la..tak alert langsong...hari tu je pon terlupe nak tanggal kerongsang sebelum pergi ambil dia....selama ni tanggal siap siap..dah nak jadi kan..


tapi yang pelik dia tak nanges pon....tahu tahu je, dah bercalar masa nyusukan dia.... -_-' ..



 
Share:

October 20, 2014

Nur Safiyya | Sebelas Bulan

chentadea.blogspot.com
si dia cinta hatiku sayang kasih busuk masam comel cantik cun hari ini adalah sebelas bulan..


keletahnye tak banyak pon yang berubah dari sepuluh bulan...

merangkak dah expert....

'mengemas' pon dah expert...penat okey dok melipat baju tapi kain yang dilipat tu la jadi sasaran untuk di'kemas' balik...


dah pandai minum gune cawan yang berstraw...sebelum ni tak pandai ponggg...pueh ajau...bila dah pandai, asik tersedak je... -_-'..


dah pandai nak masok bilik air..bahaya..dulu sekadar pandang je bilik air..sekarang ni tahu-tahu je separuh badan dalam bilik air dah...... -_-'


peberet iklan : iklan UTC......asal iklan tu jeee...sanggop keluar dari bilik merangkak laju laju keluar bilik...


oh..dia belum berjalan lagi..cubaan untuk berdiri tanpa pegangan sesape sudah ada..nasib baik tak jatuh....kita tunggu je laa bila dia boleh berjalan......


aku ibu yang redha sekarang... malas nak fikir fikir dah kenapa la anak lambat jalan..kenapa la anak lambat tumbuh gigi..asal jangan lambat sangat sudah la......


eh..haha..dia blum tumbuh gigi lagi walau sebatang...nampak macam gusi dah bengkak dalam dua minggu lepas gitu..tapi gigi tetap tak nampak bayang lagi..please jangan demam sayang..cuti ibu tinggal secoet je ni....


chentadea.blogspot.com
dia pon dah pandai nak godek handbag...habes alat mekap i uollsss.......blusher dah retak seribu..foundation dah hilang ntah kemane...nasib baik bedak miyami tu memang tinggal sikit.....kalau tak, mungkin retak seribu jugak bedak tuuu......-_-'
Share:

October 17, 2014

Aku dan Tudung Labuh Bahagian Dua

chentadea.blogspot.com
saya bukan puanmimpi

siapa baca entry INI..
mesti tahu betapa sukenyeee aku bila dapat pakai shawl yang macam di atas ni........


rasa macam besh sangat bila dapat pakai shawl ni...

walaupun aku pakai tak tentu hala lagi..
dengan malas nak gosok sangat sebab shawl ni panjangg....
lepas tu dah terlambat pulak nak siap siap pegi keje...

over nak pakai tapi taknak gosok memalam...padan muka!..

tapi yang penting penting, diri sendiri yang rase over seronok... haha..


chentadea.blogspot.com
inilah adik praktikal yang cantik manis menarik tuuu..

bahagian tepi shawl tu bentuknye macam tuuu..

cantek kan?

pmmefordabestprice..konon laa..hahahha..

;p..

Share:

October 16, 2014

Nur Safiyya | Bubur Lobak + Kobis Bunga + Bayam + Celery + Ayam = Yummy

menu safiyya hari ni.


sebenarnyeee hampir setiap hari menu safiyya begini..haha..
cume tuko ayam tu pada ikan bilis...
or kobis bunga tu pada brokoli...
mak nye malas dah nak fikir....


dulu rajin gak buat sup tauhu telur...
sekarang tak berapa nak kuasa pulak..
pengasuh pon tak cakap ape dah..
aku selalu kelam kelibut sebab pengasuh je...


Resepi Bubur Yummy

1. Tumis Bawang Kecil + Bawang Putih gune unsalted butter
2. Masukkan Ayam
3. Masukkan Beras
4. Masukkan Air
5. Dah mendidih masukkan lobak + kobis bunga + celery
6. Bila nampak nasi dah kembang sikit..masukkan bayam
*bayam tu aku gunting halus sikit..

** masa nasi tengah kembang..aku hancurkan nasi dengan yang selalu tukang jual burger guna untuk henyak2 daging burger tu..tak tahu namo apo..

7. done!..


bekas makanan safiyya tu aku beli kat D.I.Y saje.. beli dua..satu double..satu lagi tu single macam kat atas ..tahan panas sampai empat jam gitu laaa... macam pengasuh safiyya..dia panaskan balik.... :).. so takde masalah sangat....
Share:

October 14, 2014

Nur Safiyya | Susu Kurang...Makan Kuat

camne ye nak buat..


safiyya sudah mula taknak susu...
tapi makan boleh tahan banyaknye jugak..
pantang nampak kita makan..
dia pon mesti nak join makan...


selagi tak dapat..
dipanjat panjat badan kita ni...
boleh bikin amukan...


padahal dia baru lepas makan...


tak kisah pon bab kuat makan tu..
tapi yang paling risau adalah dia TAKNAK SUSU @ KURANG NAK SUSU..


weekend yang baru ni la palinggggg merisauuuukan..


eh..lupe pulak nak bagitahu..
yang dia taknak cume susu FM...
yang asli dari nenen mak dia ni..lajuuu jeeeeeee....
tak payah panggil..sendiri datang...


tapi takat mane la susu dari mak dia ni...
aku kan cume bf dia dari sebelah nenen jee...
sebelah lagi nan ado susu...puting tenggelam...-_-'
pam pon idok sekarang ni..
lagi la susu makin kurang...

kalau susu botol..
menanges-nanges taknak..
menanges tahu tak...
sampai tensen aku dibuatnyee..
takot dia lapar ke ape..

tapi lapar tu idok la kan..
sebab makan jeeeeee....
cume takot dia hauss ..

dan takot gak dia kurang dapat khasiat..


ye..
memang aku tengah tensen sekarang ni...

ke kene tukar susu or puting botol tersebut?..
up kan dari puting MAM 2 ke puting MAM 3?..
laju sikit air keluar...


chentadea.blogspot.com
Share:

October 10, 2014

Roti Sarang Lebah



fenomena kot roti ni kan..

sedap sangat-sangat..
tapi tak boleh la makan selalu...
naik gula aku nanti..

opismet jual satu bekas RM6...
tapi jual kat opis je la pon...
takde la nak COD kat tempat lain...

suke aku nengok kawan-kawan berjaya..


Share:

October 9, 2014

October 2, 2014

Keputusan Rayuan Kompaun Denggi

keputusan rayuan dah tahu...

terima kasih pejabat kesihatan..

hari tu lepas buat je entry kompaun denggi tersebut, terus aku buat surat rayuan mengurangkan kompaun....gugel sana sini...tanye orang sane sini.....dan akhirnye surat pon siap walaupun ayat aku agak macam budak yang baru nak ambil SPM..lantakkan..asal mereka paham isi sebenar surat aku tu....tak mampu la nak bayar sampai RM500 .. itu ansuran sebulan kete orange hoii..

yang suruh buat rayuan ni pon, budak penguatkuasa kesihatan yang datang hantar surat kompaun...dia suruh aku buat...cakap itu,cakap ini..tapi ape yang aku taip kat surat rayuan aku tu, itula yang nyata...cume tang rumah sewa..aku up kan 30hengget...ala kira aku top up bil letrik aku la tu..hihihi..

pagi tadi dorang kol...

dup dap dup dap nak tahu berapa kene bayar...

dan akhirnyee...

dari RM500.. dapat kurangkan sampai RM100.. alhamdullilah....syukur...dah boleh lena tidur....dah boleh mandi sebasah-basahnyeee...dah boleh makan kenyang-kenyang...hahahahha...





sooo..sesiapa yang kene kompaun macam aku....sila buat surat rayuan..jangan jadi sombong, taknak merayu..

dan untuk pengetahuan semua, if kita tak jelaskan bayaran, surat peringatan kedua akan dikeluarkan, lepas tuuuu kalau abaikan lagi, surat mahkamah akan sampai...dan bila surat mahkamah sampai, saat tu bukan RM500 je yang kene, mungkin berganda-ganda....itu yang aku dapat tahu dari staff pejabat kesihatan....


jadi marilah kita sama sama alert dengan takungan air yee...jangan sudah menakung, tak tertanggung lak nak membayau kompaunnnnnnnnn.............

Share:

Minyak Naik | Pilihanraya Akan Datang, Sila Undi Pembangkang



haikss...

ape la nak jadi dengan Malaysia ni...
dah berapa kali minyak naik dalam waktu yang terdekat ni..

aku tiap kali kerajaan umum minyak naik..
memang dalam hati menyumpah seranah sambil dalam hati "kompom next pilihanraya aku undi pembangkang!"...

apa nak jadi dengan Malaysia?..

kesian kita...

kita je yang kesian dengan diri kita..
PM tak penah kesian dengan rakyat...
Dia tak penah rase susah RAKYAT..

Yang dia tahu..
bila rakyat dapat BR1M..
rakyat dah cukup SENANG HATI...

tang SUSAH HATI rakyat ..
mane dia nak FIKIR!..

semalam lepas umum kenaikan harga minyak..
pembaca berita sebut lak pasal BR1M..

BR1M bagi awal tahun...
iklan BR1M dari awal tahun diulang tayang sampai sekarang tetap ada..
jemu..muak...semak...


ingat duit BR1M tu boleh cover duit minyak aku setahun??..
dua minggu pon tak cukup okeyyyyy........

sudah la dengan GST nye lagi.................


APA NAK JADI DENGAN MALAYSIA?..


#sikitharilagiMALAYSIAdahtakdebezadenganSINGAPORE!
#undiadalahrahsia
#kalaupembangkangambilalihpontaktentulagiminyakakanturun



idola sepanjang hayat aku!..




Share:

September 29, 2014

Tolong | Kekerapan Bagi Anak Makan

hai..
saye kembali lagi dengan pertanyaan..kihkih..

biasela..
anak pertama...
segala-gala kena ditanye..
malu bertanye sesat jalan...

berapa kerap kah mommy / ibu / mama / ummi / mak / omma bagi anak-anak makan dalam sehari..
ini khas untuk bayi yang bawah umur setahun macam safiyya..
nur safiyya baru sepuluh bulan..

aku selalu buntu bab kekerapan bagi makan..
dah la safiyya ni jenis SUKA MAKAN..KURANG SUSU...

aku lak kalau boleh, celik je mata si busyuk masyam ni.. terus mahu disuap makan...
risau anak kelaparan...

ye la kan..baby bukan tahu nak mintak makan..cume kalau dia nanges je la kan, kita tahu dia lapar ke....tak selesa ke....ape ape ke ke.......

kalau ke pengasuh dia..aku hanye bekalkan dia bubur saje...
teringin gak nak tambah satu lagi jenis makan...
tapi tak tau nak tambah ape..
dan aku pun takot macam nyusahkan pengasuh je nak bagi dia makan banyak kali.. -__-'

teringin konon..nak buat bubur ikot piawaian pengasuh pon ketar...kihkih..

sekarang ni..
kalau rajin..
balik kerja memang buat lempeng pisang..
gune tepung attar...
kadang-kadang je sebab pisang kan tinggi gulanyee..
tak boleh nak biasakan sangat...

kadang-kadang bagi roti...

malam pulak kadang-kadang bagi bubur...
kadang-kadang macaroni cheese + bayam.. (peberet safiyya!)..

kadang-kadang bila nengok dia macam tak meragam..
bagi susu jeee laa ..

tapi macam banyak nau lak anak ibu ni makan...

pengasoh kata...
safiyya lasak...
makan banyak mane pong...
badan susah nak naik..
-__-'

gugel punye gugel jumpe ini --> Jadual Pemakanan Bayi



Share:

September 25, 2014

Student Praktikal dan Tudung Labuh

kat cawangan aku ni..
ada sorang student praktikal..

bertudung labuh..

dia melabuhkan setiap tudung / shawl / pashmina yang dia pakai..
nampak comel,manis dan opecoz la cantik dan semestinye ayu..

since minggu kedua dia masuk..
memang dah sukeeeee sangat tengok gaya dia bertudung....

suke over tahuuuu..

labuh tapi tetap nampak style!..

sampaikan selalu gak la tanye dia camne pakai tudung / shawl / pashmina tuuuu...

aku ada keinginan begitu..
nak melabuhkan tudung..
nak menutupi aset yang ini..
dan yang paling penting nak menyempurnakan diri yang tak sempurna ini...

hari ni pakai shawl..
tapi kelautttttt rupe aku..
senget benget...

-__-'


dua hari lepas..
bisik kat dia dalam lift..
itupun lepas aku belek belek shawl dia..
hahaha..

over je aku ni..

"akak teringin nak pakai macam lin.."

dia balas..

"takpe kak..slow slow..."
sambil tepuk-tepuk bahu aku..

"lin pon baru je pakai masa kat poli..kat poli ramai yang bertudung labuh.."


tetibe aku rase sebak...ontah napo ntah...hahhahahaah..




Share:

September 24, 2014

serabut

semalam cuti..EL sebenarnye..

macam biasa, ada time kita rasa mahu duduk rumah taknak kerja (selamba je aku ni)...semalam la time tu..alarm dah berbunyi, tapi kat otak ni dah set nak cuti..so sambung tido balik..

golek-golek dengan safiyya..gumbira betul rase hati..dapat sambong peluk ceom dia yang busyuk masyam....

petang pula tiba..

dan petang tu pulak ada kisah sadis..

dapat surat cinta (kompaun) denggi dari pejabat kesihatan..

denda RM500..

terhenti kegembiraan..

kita sambung kedukaan mane nak cekau duit RM500 nak bayar kompaun denggi..


*sambil google contoh surat rayuan kompaun denggi ...





Share:

September 22, 2014

Nur Safiyya | 10 Bulan

my baby busyukkk dah genap sepuluh bulan sabtu lepas


nur safiyya di kala sepuluh bulan, ape yang dia dah dapat or belum?..


belum merangkak

safiyya belum lagi merangkak...atau adalah merangkak setapak dua tapak maju ke depan kot..lepas tu terjelepuk dan terus meniarap...ada anak orang tu sepuluh bulan dah berjalan.......tapi ibu tak kesah pon....lain anak orang..lain kemajuan dia...


takde hal sebab dia pon meniarap agak lambat..tujuh bulan baru meniarap..mase tu usah dikata la..risau gile gile anak lambat meniarap..anak orang empat bulan dah meniarap...anak sendiri enam bulan still la melentang je...


tapi lepas tu dah tak heran......biarlaa...asalkan ada perkembangan...


sudah memanjat

memanjat sampai dah penah terjatuh lee...hukhuk....ibu cuai...bangga anak boleh memanjat tapi pantau dari jauh...apedaaa ibu safiyya ni....


dah pandai tepuk amai amai

anak orang aku tak tahu bila start tepuk amai amai..tapi safiyya dalam sembilan bulan baru tepuk amai amai.. kira satu perkembangan jugak kan....

bila kita nyanyi tepuk amai amai je .. sengih sengih dia tepuk tangan..tapi ikot mood jugak laaaa...


gila iklan

gile iklan!.. kalau tengah menempel, mata dah kuyuu...tapi bila tv siarkan iklan, terus terpaling mata dia tengok tv..bila iklan tak menarik, terus menempel balik...aduidui..cabaran kalau nak tidurkan dia malam malam sebab bapak dia suke tengok tv lewat malam......


belum tumbuh gigi!

hikhuk..ikotkan aku...semuanye memang lambat.....haha...gigi tak tumbuh lagi...tapi kalau makan, cara mengunyah macamkan gigi dah penuh..nampak macam nenek mengunyah jeee...sekarang ni ape yang mak pak dia makan, dia pon nak gak...so setiap kali kalau mak pak dia nak makan, kene standby sekali makanan untuk dia...


dah pandai berlawan marah

uhuii..kita marah dia..dia marah kita balik dengan suara dehem diaa... ocococomeyyyyy...suke usik dia..tapi kadang-kadang dia tak layan pongggggg.....-_-' ..



dan dia jugak lasak macam ulat taik....jarang nak duk setempat....kalau setempat tu maksudnye nak tido leee.....


#sampaisekarangtakpercayadirisendirisudahpunyaanakyangperludijaga 
#sebabdirisendiriponkadangkadangtakterjaga


chentadea.blogspot.com
belanja gambar cik piya sekeping
orang nak mengemas dia pon nak mengemas
Share:

September 17, 2014

Sepuluh Tahun Makan Gaji Gomen

semalam genap sepuluh tahun makan gaji dengan gomen...

alhamdullilah..penuh dengan suka duka gelak tawa nangis gelak geguling asam pahit maung semua pakej ada...hahaha #hatikenakentalselaluwalapunakhirnye....


aku bukan masuk terus dapat tetap..kene susah payah amik juga title SEMENTARA dulu...lepas tu susah payah pulak untuk pergi interview jawatan TETAP.. rasenye banyak kali jugak...tapi bila result interbiu keluar, selalu hampa...nak nak pulak tetibe kawan baik #kawanbaikketikatuje dapat tetap pulak..lagi hampa rasenye


rase macam dah penah blog kan pasal kerja ni..tapi bila cari balik..tak jumpe..ke dah dilit?..


hari pertama masuk kerja dah terpijak taik kucin..eh..tanda apakah ini?..hikhik...tandanyee adalah nak dapat bos yang agak serius......tabah je hati ni...bos serius sangat...rase stress..lepas tu selalu kena outstation, tak sempat kemas beg..dah kene isi baju lain untuk next OS...ni part paling besh..dapat keluar masuk hotel bam bam kan badan...makan penuh pinggan...malusssssss bila ingat balik...orang kampung kan dapat makan kat hotel...menggelabah perot dibuatnye..hikhik..


tapi part bos tetap paling menakutkan...bos baik sebenarnye cuma dia serius lebeh..nak mintak cuti pon takuitttt.....padahal kalau mintak cuti pon, lulus semedang..takde pon dia nak soal banyak.....kadang kadang konon kerja banyak tapi sempat lagi dok chat kat alamak.com.my..aku berlatih kederasan menaip di alamak.com.my..:p..sampai kene tego la jugak dengan bos..tapi lepas tu dah pandai minimize bila bos lalu...... '-_- ..


lagi sebulan nak genap dua tahun dengan jawatan SEMENTARA...dapat pula surat tawaran tetap...suke sangat..walaupun orang lain last day kat induksi, kita baru dapat tetap...kita tetap sukeeee...lagi suke bila dapat kat cawangan yang sama.....hihi..dah rasa selesa kat cawangan yang sama walaupun bos begitu jugak....



selepas enam tahun dok bermaustatin kat satu cawangan tuuu..akhirnye berpindah jugak ke cawangan baru.....redha je la walaupun rasa sayang nak tinggalkan cawangan lama...ada kontroversi tapi takpola bondo dah lepas,takyah nak ditaip balik ye dok....apo nak buek SYMP je kita ni....


dan alhamdullilah...empat tahun sudah di cawangan promosi ni..berbeza dengan cawangan dulu..walaupun tak selalu dapat makan kat hotel..-_-' .. walaupun dah tak dapat breakfast dan lunch dan mengulau wif myBFF tapi aku tahu ada banyak kebaikan bila ditukarkan ke cawangan sekarang.....semua ada hikmah...think positif!..


makin umur dah meningkat ni makin banyak benda yang perlu kita fikirkan positif...walaupun kadang-kadang menyakitkan hati kita...kan?..




Share:

Selsema dan Batuk Berjemaah Sekeluarga

last week..
kami sekeluarga selsema dan batuk..


ini semua gara-gara abah safiyya yang mula selsema...dan sebenarnyee...kalau abah safiyya da start selsema..mmg menjangkit kat safiyya....bila abah safiyya dapat je selsema..mula la dia risau anaknye terjangkit...terus pergi klinik beli ubat titis untuk anak nye sendiri tanpa disuruh..syabas bete!........ubat titis je sebab ku dah pesan jangan nak beli ubat selsema makan..tak elok untuk anak..


dia bukan boleh orang pegang hidung dia....cepat je menoleh kiri dan kanan...


tiap kali nak tido..memang melalak hidong tersumbat....penah je beli sterimar ke ape tu..pakai dua kali je lepas tu penutup dia hilang...terus malas nak guna konon cam bila tak tutup..bakteria masok....rugi 27++..


aihss..bila anak tak sihat ni..rase tak besh..sebab selalu dia tak meragam......eh...makan tetap banyak walaupun selsema....hikss......tu yang bagoss..takot berat dia turun jee macam demam ritu...



Share:

September 10, 2014

Baru Ku Tahu Semua Blogger Pemes Pakai Syampu Yang Sama

hakhakhak...


naik menyampah lak aku bila RAMAI nau blogger pemes dok review satu jenama syampu ni...

betul ke dorang pakai..

ke sebab dibayauuu?..

kemain masing-masing dok review macam bagossssssss sangat....

bagos la dorang...jenis kulit kepala dorang same ea?..

;p


aku macam nak gtau satu jenama syampu yang aku dah jatuh cinta since pertama kali gune..

rambot ringan..masa sikat pon besh gileee....kurang keguguran rambut (ini yang penting)......

tapi........

bila aku gugel..syampu tu tak berapa okeh.. boleh sebabkan barah....adoidoidoi...


*kadang-kadang eksited nak test satu satu barang bila reviewnye okeh...tapi bila berderet blogger pemes dok review benda yang same jeee.....terus terbantut..betul ke barang tu bagos?..
Share:

antara layan anak atau perut suami

semalam..
memang hari yang stress dan sedey rasenye..

bukan pasal ape pon..

pasal kita ni nak masak untuk suami di rumah...
tapi anak menangis nangis suruh kita hadap dia..

mula mula safiyya nanges..
memang aku wat derk je biarkan dia dalam walker...
sambil fikir..mesti lepas tu dia diam..

tapi makin lama makin melarat pulak...

terus rase kesian kat anak sendiri..

ape punye ibu la ni ...
sanggop biar anak nanges sebab pentingkan perut abah...

tapi bila fikir balik..
tanggungjawab aku sediakan makan untuk suami...

dapat suami yang jenis makan kat rumah..
tapi kerja balik lewat malam..

ape nak kata...

menangis dalam hati malam tadi..


Share:

September 8, 2014

Keterbatasan



aku tak tahu nak letak tajuk ape..


aku ni nak kata cerewet tu tidak la..
nak kata tak cerewet tu...
seboleh-bolehnye sesiapa pon untuk anak mesti nak yang terbaik ye dak...



kalau dulu..
masa cuti tiga bulan..rase macam anak boleh hilang nyawa kalau bagi Susu Formula...seboleh-boleh taknak bagi..tapi bila dah susu badan tidak mencukupi dan kurang pengalaman pon ye gak bab susu ibu ni......nak tak nak terpaksa jugak bagi susu formula........



sekarang ni..
kerisauan tu berulang kembali bila melibatkan pemakanan safiyya....



last week kakak pengasuh bagi bahulu pada safiyya..hihi...kalau orang lain tu mungkin takpe kot...tapi aku ni terlajak risau...yela..bila da ibu ni kaki gugel..jadi segala perkara berkaitan pemakanan anak ni kita tahu la sikit bab tak boleh garam dan gula belum boleh dibagi makan sebelum setahun...



daku telan air liur je....



dah le aku ni jenis tak suke bunyi sangat.....jenis redho jeee...walaupun kat belakang aku bising yang amat kat laki aku....



last week jugak...pengasuh bagi safiyya sup tahu telur...alahai..ada je aku bekalkan bubur...tapi mungkin sebab bubur tu macam kering...so dia bagi la sup tahu telur tu...dan opecoz la ada garam ye dak???..



dan aku lagi sekali pening....



so malam tadi masak gak la sup ayam simple...ah..asalkan berkuah..dan sebenarnye asalkan jangan pengasuh suapkan ape ape lagi pada safiyya...


Share:

September 3, 2014

Manusia Yang Selfish


ni kejadian pagi tadi.

kereta dihalang keluar.. turun naik nafas tengok perangai selfish si pemandu teksi.. ikot sedap tayar dia je nak parking..

aku lepak dulu setengah jam.. tunggu dari 6.15pagi.. mintak mintak bila dah pepagi ni.. dia sedau diri sikit nak alihkan kereta dia.. tapi takde gak nampak batang hidong.. nak hon pon tak berapa manis.. masa tu baru jam 6.45pagi begitu.. asben suruh naik dulu.. kejung kalau aku tunggu kat kereta kalau mahu tengahari baru dia keluar..

dalam 7.30 gitu.. pengasuh safiyya jenguk kat bawah..teksi tu dah takdo.. so berdesupppp la aku g kerjaaa.. dan hasilnyee memang lambat la hari ni.. paham paham je la cheras ke selayang pepagi macam mane.. nak tempuh sungai besi lagi.. kita breakfast makan roti cicah jem la jawabnyee...

ape fikiran si selfish ni ea bila dia blok kereta orang....dia fikir orang nak berlutut ketuk pintu depan rumah dia suruh alihkan?..

kawasan rumah aku bukannye ada masalah parking... kau balik la selewat mane pon...parking sentiasa ada...cuma antara kau nak parking depan mata kau atau kau kene sepuluh tapak melangkah nak ke rumah kau je....

kesimpulannye ialah dia adalah selfish dan kurang kesedaran sivik dan kurang bermasyarakat.




Share:

August 28, 2014

Macaroni + Cheese + Bayam = Yummy

semalam kobar kobar nak buat makanan untuk anak selepas baca entry fiqah ..

semangat sebab sume dah ada kecuali tomato.....

tak apeee...kita buat dia...bukan kita kene ikot sangat...

http://chentadea.blogspot.com
buat sikit je..takot safiyya tak berapa gemau...

tapi ini bukan safiyya je suke..dengan mak mak dia sekali ngap...sampai tak cukup untuk safiyya....marah betol dia bila dah licin mangkok..sorry nak...emak kau mmg tak menyedau tolong ngap sekali...


chentadea.blogspot.com
yummy...yummy....sodap...

budak sembilan bulan dengan berat hanya 6.8kg... ;'(
Share:

August 26, 2014

Bekalan Makanan Anak Ke Rumah Pengasuh

aku is pening..

pening sebab dah bosan hari hari asik bekalkan safiyya bubur sahaja...mahu gak pelbagaikan......

safiyya dah sembilan bulan tapi belum ada gigi...bubur dan roti je la yang aku berani..tapi takde pon nak blend bersungguh...sekarang ni blend kasar-kasar...tapi kalau weekend selalunye aku tak blend pon...dok lecek je bubur tuuu...

dan masalahnye sekarang...dah bosan bagi safiyya makan bubur....


teringin nak masak pasta untuk anak...


tapi..........


aku ni keluar rumah pagi pagi buta..dalam jam 6.20 pagi dah ada dalam kereta....


safiyya lak kerumah pengasuh jam 8.30pagi camtuuu.....


cemane nak prepare pasta tuuu.....


kalau bubur...gigih la gak lakiku panaskan....


kalau pasta macam manee?...


Share:

August 22, 2014

Abah

pagi tadi sembang-sembang dengan opismet pasal hal kematian..


kalau kat kampong aku..setiap kematian akan diumumkan di masjid...satu kampung boleh dengar..or kampong sebelah kot boleh dengar jugak....tapi kampung opismate tidak...sekadar by mulut aku rase...


terus teringat lima belas tahun lepas..saat abah kembali kerahmatullah...sebak betul nak ingatkan balik...rumah memang dekat dengan masjid...


kalau selalu dengar nama orang lain yang diumumkan...tapi hari tu nama abah.... :'( nak taip ni pon rase nak mengalir air mata ni.... tak dapat nak bayangkan lagi dah....


tergiang-giang lagi..



haiks..aku rindu abah sebenarnye ni...al-fatihah..


kenapala abah cepat sangat pergi....




Share:

August 19, 2014

Nur Safiyya | Tukar Susu

mak dah tak larat ..

baru je susu s26..dah tak larat..

baru je anak sorang... dah tak larat..

hihi..

nak wat camne..
memang tak larat dari segi ekonomi..
economoney sekarang ni..

susu s26 langkah satu ni plak, kat area aku naik mendadak..tersedak aku nak membayaunyeee...l

last week..dah start dengan susu baru..tapi..s26 gak...tapi langkah dua la..aku puas gugel..ape beza langkah satu dan langkah dua...tak dapat jawapan..

jadi takpelah..kita try jeeee langkah dua...murah la sehinggit dua hinggit tiga hinggit dari langkah satu...nak try susu lain selain s26 aku tak berani...


dan alhamdullilah...safiyya laju jeeee....abes pulak tu..kalau dulu nak abeskan 4oz pon payah..now..rase macam senang je...kejap je dah abes....


i is suke sangat......


siapa siapa yang tahu ape beza langkah satu dan dua s26 ni?..
Share:

August 18, 2014

Bila Guna Nombor Terpakai



aku selalu dapat call dan sms berkaitan puan dot dot binti hamid ni...tak tahu nak kate pe dah...puas dah explain..

"saye bukan puan dot dot binti hamid.." ..

"wrong number..."

time aku peramah...

"dah banyak kali dah orang cari puan dot dot binti hamid ni..ni bukan nombor dia...saye dah nak dekat tiga tahun guna nombor ni.....bla..bla..bla"..

yang disane jawab "okey..okey.."


tapi tetap laa orang-orang berkaitan call...


tadi pon dapat sms seperti di atas..


terus aku kol bahagian berkenaan...takot la hoi tetibe nombor telipon aku masok paper..hot line jadinye kang..konon la..hihi..


p.s : beli nombor santek beginilah dapatnye..
Share:

August 14, 2014

Cerita Atas Jalan | Signal



aku tak paham..


kereta mahal..
signal pon mahal..
ke kalau on signal tu,
bateri abes cepat...


bab mencilok no satu..
tapi signal taknak pasang..


yang aku pulak..
kadang-kadang puas pasang signal..
tapi orang tak nak bagi masok gak...
sampai satu tahap,
aku terfikir..
rosak ke lampu signal kereta aku...


puas aku himpit...
muka kering je driver tu..
yang aku kene dengan driver perempuan lak tuu..
bertudung...


dah kalau memang aku kene masuk lane situ..
ko tak bagi...
kemain laju tekan minyak...
ko nak aku terlajak masuk emergency lane ke...


gila kedekut punye pemandu...



ke murah sangat signal aku tu...
sampai takde harga untuk dibagi jalan...
Share:

Cuti Tahun Bagaikan Air .. Lajuuuuuuu........

baru bulan ogos..tapi cuti tahun aku dah tinggal sembilan hari..
pecah rekod tahun ni..


dulu masa belum kawen...cuti tahun boleh dibawak ke tahun depan or bawak ke cuti yang boleh dibawak time pencen tu...lupa dah aku ape namenyee...


yela..dulu nak mintak cuti pon, rasa takuittt....ntah ape ape...padahal cuti tu hak milik setiap insan ...


tapi tahun ni..cuti mengalir bagaikan air...lajuuuuuuuuu....kalau dulu takot nak mintak cuti..tapi sekarang rase segan pulak..segan sebab asek-asek muka ni je Emergency Leave (EL) .. EL okey..bukan cuti yang dirancang.....kadang-kadang half day pon ada..half day tu tak tau la macam mane kakak CC tu kira...


bukan sesaja cuti..anak sakit..pengasuh anak ada hal la...cuti yang dirancang lagi.. cuti malas nak bangun pagi -_-' ...


semalam masa meeting, memang rasa tak sedap hati..muka rasa panas je...emosional lebeh aku ni..takot takot nama naik dalam meeting..malu okey....tapi nasib baik la bos cakap "staff perempuan setakat ni OK"..

ok..


terima kasih kaum adam sebab lagi banyak masalah dari kaum hawa..














Share:

August 12, 2014

Nur Safiyya | Campak Lagi

aku tak tahu la..
campak ni boleh kene dua kali ke dalam masa terdekat..


i is pening..
hari rabu minggu lepas..tetibe je badan safiyya panas...tapi dia aktif gile..check suhu..dah 37.7.. tapi aku wat lek wat pis je..sebab safiyya dah biasa demam...jadi dalam fikiran aku..mesti dalam sehari setengah dah elok ni...maybe nak mendapat sesuatu bak kata orang..

http://chentadea.blogspot.com

tapi..
sebaliknye berlaku.. haru biru sikit demam kali ni sebab dia dah pandai taknak makan ubat...menangis-nangis..siap pakej muntah sekali...nampak picagari pon dah buat muka loya loya..bayangkan...kalau dulu, dia redha je telan ubat.. sekarang ni ibu dia lak redha anak nanges-nanges tak mahu ubat..


tanye my bff yang dua orang..ibu zura suh campurkan ubat dalam susu or air suam...tapi misi tak berjaya dan kesannye sampai sekarang dia fobia dengan botol susu tersebut... -_-'..pantang nampak botol susu tu, dah nanges...ah..bertambah pening lagi...udah la bapak dia hilangkan botol lagi satu...botol MAM pulekss tuuu....dabel pening aku dibuatnyeee.....


buat status kat facebook..macam macam respon dapat...suruh picit terus ke mulut la..pegang pipi anak la...pakse anak la..tutup idong anak la...uwaa...semua aku nak try..tapi sorang-sorang..tang mane nak pegang pipo dia dengan dia meronta-ronta dengan nak picit picagari bagai tu....nak tutup idong lagi....sampai satu tahap nak nanges dah...ye la..suhu badan dia tak penah menurun bawah 37c...semua main atas 37c..paling tinggi 38.8c .. aku memang pelik..sebab jarang suhu dia tak turun kecuali masa demam campak hari tuu.....jangan denggi dah la..dah la area rumah aku kawasan denggi...mintak jauhkan laaaaa..... .


last choice..aku terpaksa sumbat ubat montot...nak harapkan ubat sirap..ntah bila nak baik...tapi orang kata tak boleh nak amalkan ubat montot sangat...aku pulak jenis kesian nengok anak....huhuhu...


akhirnya...hari sabtu petang baru dia okeh..suhu dah turun 36.8.. lepas tu makin turun... aku perasan bila badan dia berpeluh..happy gila rasenyeee.. tak sanggop tengok anak demam walaupun safiyya ni kalau demam tak penah melepek kecuali melekat kat aku jelaaa...

http://chentadea.blogspot.com


aku perasan macam ada ruam tumbuh kat dahi dia...sedapkan hati mungkin sebab asam jawa yang aku tempekkan.....tengok kat badan pon ada...adoidoidoi..was was gile.....tanye pengasoh safiyya..dia pon cakap asam jawa....sikit lega la mase tuu....


tapi semalam masa amek safiyya kat rumah pengasoh, kakak tu cakap safiyya campak sebenarnyeee.....nampak dah muka comot safiyya...tapi nasib baik dia tak meragam.....aku dah pelik pelik gak ni...boleh ke campak kene dua kali dalam masa terdekat....


boleh ke ?...


chentadea.blogspot.com



Share: