August 21, 2013

Lontong



yeayyy...semalam masak lontong...eh..tapi ada orang panggil kuah lodeh..aku pon tak paham..tapi aku lagi senang sebut lontong..........


dan sebenarnye baru semalam gak gugel resepi..cari yang senang-senang saje..tak kuasa la acik nak cari resepi yang payah sangat bahannye..ye la..aku ni bukan semua bahan aku kenal..ada gak bahan yang tak kenal..semalam nengok resepi tuu ada lengkuas pon, aku dah agak down...malas oh nak cari lengkuas....tapi nasib baik jumpee....


last-last jumpe resepi kat blog MASAM MANIS ..super duper simple....suko acik...


tapi ada gak sikit-sikit bahannye yang aku buang..hehe..malas nak beratkan kepala...kita bikin yang senang sajeeee.....asal jadi...


LONTONG SINGAPURA


Nasi Impit
Santan Kotak (1)

Bahan Kisar
10 tangkai cili kering - jika suka pedas boleh lebihkan
4 ulas bawangmerah
3 ulas bawang putih
3 cm halia
2 batang serai
2 cm kunyit hidup - dalam resepi guna kunyit serbuk
100gm udang kering - rendam dulu biar lembut
1inc belacan – kalau nak tambah

Perencah tambahan
1 kiub ikan bilis
garam secukup rasa

Bahan Sayuran
5 tangkai kacang panjang - potong 1 inc
200 gm kubis - dihiris kasar
3 keping tauhu lembut
2 keping tempe - potong dadu dan digoreng
200gm suun - rendam hingga lembut
1 batang lobak merah - potong memanjang
4 cm lengkuas - dihiris

Tumiskan bahan kisar dgn 3 sudu makan minyak hingga naik bau.

Setelah terbit minyak masukkan santan dan lengkuas.

Masak dan biarkan hingga mendidih (kacau selalu supaya santan tak pecah minyak) masukkan perencah tambahan dan garam secukup rasa.

Kemudian barulah masukkan bahan sayuran, mulakan dgn kacang, lobak merah, tempe, tauhu, suun dan kubis.

Setelah masak, hidangkan bersama nasi impit dan telur rebus. enak juga dimakan dgn serunding daging.



dan inilah hasilnyeee...


laju laju amek hp kol "yeayy.. anak mak dah pandai masak!!!" ..
tapi mak jawab.. "ye ... ye.. "
malas nak layan le tuuuuuu......hahahahah...



komen dari suami : sedap....macam kat kedai... hihihi...



Share:

4 komen:

ucupiza said...

walaweh,bolehlah balik nanti masak kt kg pulak..

InaYusoff said...

boleh2..
boleh blah..
hahha..

tak kuasa la dik..

kak lang lagi pandai masak..

Nadya Rusly said...

nak cuba resipi ni pulak... i love lontong... thanks ya... tak sabar nak cuba... hik3

InaYusoff said...

nadya :
try le..
sng jee..
:)