April 23, 2013

Apa Itu Dakwat Kekal .

aku baru dua hari ni tahu ape itu dakwat kekal untuk pilihanraya..
itu pun tanye mohd pyan..
naseb baek la dia tu celik maklumat bab ni berbanding aku..

mati-mati aku ingat dakwat kekal ini ialah kita mengeCAP jari kita di kertas undi..dan memeranjatkan akak senior di opis ni pun berfikiran sama macam aku..*tepuk dahi...

eh. eh. entah-entah sape yang baca ni pon tak tahu ape itu dakwat kekal kan..? :p

setelah menggugel..inilah maklumat yang aku dapat....

sangat naif betul aku ni..


Nota: Dakwat dicalit sebelum kertas undi dikeluarkan kepada pengundi

1. Dakwat kekal dicalit pada jari telunjuk kiri pengundi, atau
2. Dakwat kekal dicalit pada mana-mana jari kiri jika tiada jari telunjuk kiri, atau
3. Dakwat kekal dicalit pada jari telunjuk kanan jika tiada mana-mana jari kiri, atau
4. Dakwat kekal dicalit pada mana-mana jari kanan jika tiada jari telunjuk kanan, atau
5. Dakwat kekal dicalit pada lengan kiri jika tiada mana-mana jari.


copy from : http://ahmadseekers.blogspot.com/2013/04/perhatian-tatacara-mencalit-dakwat.html



Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan selepas menguji dakwat terbabit memutuskan bahawa dakwat itu tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan, tidak mendatangkan mudharat kepada kesihatan dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit apabila digunakan. Hukum dakwat kekal berasaskan argentum nitrat adalah harus dan dibenarkan.


Share:

4 komen:

♥ Chacha said...

hak hak. ekceli kannn cha pun tak tahu. ngeh3. thanks for sharinggg..

Rara Nasiha said...

Yang pasti dakwat kekal ni akan ada dekat jari kita lama. hihi :)

InaYusoff said...

@♥ Chacha

haha..
adoyai..
dah agak dah..

:p

InaYusoff said...

@Rara Nasiha
yes rara..
lame..

:)