Followers

February 26, 2013

Belajar

bila dah bercampur dengan family belah laki..
ada jugak beberapa perkara yang aku belajar..


1) Masak Nasi Letak Daun Pandan

ye ..nasi tu jadi wangi..nak makan pon selera je..padahal kalau takde daun pandan pon, berselera jugak...tapi wangi..sukeeeee!!....nanti nak angkut daun pandan siap2 dari rumah hajjah normah...


2) Bila Sudah Habis Masak.. Sila Letak Air Dalam Periuk Or Kuali

benda biase kan...tapi jadi luar biasa bila aku mati2 nak basuh terus itu kuali sebab rasanye tangan ni gigih perkasa boleh sental kotoran yang degil tapi adik ipar kata biarkan berendam dulu...dia kata mak bagitahu TAK BAIK...kena isi air dulu..or aku sebenarnye yang tak paham?..


3) Jangan Putus Nasi Dalam Pinggan (Ini Mohd Pyan Yang Cakap)

kalau nak makan bertambah, jangan biarkan nasi takde ape dalam pinggan, baru nak tambah..tak elok...nanti putus rejeki...ye ke?..


4) Petua Masak Nasi Lemak : Nak Tahan Lama Basuh Beras Dengan Garam

katenye tahan sampai ke petang or malam...yang ini aku tak try sendiri lagi..lagipong tak pandai masak nasi lemak...makin naik lemak aku nanti...


itu sahaja...sebenarnya banyak...tapi dah lupa........ ;)
Share:

2 komen:

Adiek Galcute said...

yeke kena air dlm periuk @ kuali lpas masak? kan senang bsuh terus. mcm aku kalu da lapar sgt baru aku letak air dlm tu. sbb nk mkn dulu..kikikiki

InaYusoff said...

@Adiek Galcute

ntah la dik.
ritu aku gaulkan nasi dan sambal dak pyan nak makan dalam kuali...

pastu nak terus basuh..
tapi adik dia kata letak air dulu..

aku malas nak tunggu lelame biarkan kuali..nak cepat settle kerja..

tapi..
kadang2 aku macam kau gak..
bila nak cepat makan..
memang rendam dulu..