April 17, 2012

Cincin Disarung Part VI - Rahsiakan Pertunangan Adalah Yang Sebaik-baiknya

“Rahsiakan pertunangan dan war-warkan (maklumkan) tentang perkahwinan”
(Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)





aku adalah diantara orang yang hendak merahsiakan pertunangan tapi entahla..akhirnye terkantoi jugak...sebab takot ada yang terasa hati...sebab mungkin,makin hari mendekat..makin kembang hidong nak bagitahu orang...hehehehe...




ini pon ada yang kata aku lupe kawan...tak penah lupe pon..cume majlis pertunangan kebiasaannya adalah untuk family kan..dan mungkin untuk rakan-rakan terdekat...takkan le aku berhubung dengan kau setahun sekali..tetibe aku muncul nak jemput untuk bertunang..takkan macam pelik je..lain le kalau kau dan aku adalah keep in touch setiap hari....




dengan rakan ofis pon...esok aku nak cuti,jam 4 petang hari ini, baru mereka tahu..sebab bagi aku..takde point nak terus cerita kat orang sambil sengih-sengih bagitahu yang aku nak bertunang..dan sebenarnye mereka pon tak tahu yang aku sudah ada pengarang jantung..=_='....kecuali la pada mama zerin dan ibu zura, awal-awal lagi dorang dah tahuuu..sebab mereka adalah kawan yang keep in touch 8jam sehari..5 hari seminggu..rakan bergosip..




Kenapa pertunangan perlu dirahsiakan..?? - ini UMUM yer..dan pada pendapat aku...

bertunang bukan jaminan dia adalah jodoh kita...terlalu menghebahkan adalah tidak berapa digalakkan kerana jika satu hari pertunangan ini terputus...mane nak letak muka..camne nak jawab bila orang tanya...kan dah susah..kan..kan...puas lak nak merangka ayat...lagipon dalam tempoh pertunangan neh la kita nak kenal bakal pasangan sehidup semati kita...mane tahu ada yang kita tak suke dan nyampah sangat dan rasa macam tunang kita neh tidak boleh dibuat pasangan hidup..hak kita untuk tidak meneruskan ke alam perkahwinan..tiada benda yang mustahil dalam dunia neh.....jangan anggap dah bertunang, maka memang benar dia adalah pasangan tulang rusuk kita selama ini...




so jangan nak menghebohkan sangat...tapi aku macam dah terheboh sikit neh...hahahaha.acamne..so tolong la doakan kami hingga ke jinjang pelamin dan kekal hingga ke akhir hayat...aminnn....





pada kengkawan yang terasa hati..terkecik hati walaupun badan tuh comey...minta maaf banyak-banyak..insyaALLAH..kahwin nanti, diriku jempot yer...kalau terlupe..tolong ingatkan...^____^/



Share:

7 komen:

Rara Nasiha said...

setuju. terlalu dihebahkan nanti bahaye jugak. apa-apa boleh jadi kan. biar orang tertentu je tau lagi baik :)

InaYusoff said...

yes...
sebab tu macam segan sikit nak heboh2..
tapi takdela mendoakan macam tak sampai jinjang pelamin..
cume..bersikap berjaga-jaga..
kita cume merancang..ALLAH yang tentukan...

chenta said...

tahniah awak. ;)

adiek_galcute said...

kita aku ni insan terpilih la ek...huhuhuhu

InaYusoff said...

sya : tenkiu awak..

adiek : opecoz terpilih...............aku gile kalau tak jempot kau tahu tak?..

chil&zam said...

salam perkenanaln dari saya ..chil

Iam on ur side too.. pendapat saya pon sama..urusan pertunangan dalah urusan kedua bleh pihak sahaja (kelaurga lelaki dan kelurga perempuan)

sepatutnye xde pihak yg berkecil hati jika mereka paham apa itu konsep pertunangan...

LotsofloveMia said...

salam perkenalan :)
sgt2 bersetuju..nice blog..

btw dah follow awk..:)
jom exchange : lotsoflovemia.blogspot.com.