March 18, 2010

hukum pakai inai bagi lelaki dan hukum pakai bulu mata palsu

chewaaahhh..
mentang-mentang malam jumaat..
ada soal jawab agama pulak kan....
hikhikhik....

begini ceritanya...

3 minggu lepas kot..hsmet aku pergi kursus kahwen kat kuala kubu baru...
balik-balik je dia pon ceritalah serba sedikit ilmu yang dia dapat mase di kursus kawen tersebut...

dan yang paling memeranjatkan aku ialah bila dia bagitahu ustaz tersebut menyatakan bahawa memakai bulu mata palsu adalah HARAM!!!...wut!!..haram???..baru nak bergedik ala-ala rozita che wan atau sharifah eja...

ustaz tersebut siap pergi ke setiap meja untuk melihat jikalau ada yang memakai bulu mata palsu...walaweh..betul ke?...

tapi tadi sempat search berkaitan bulu mata palsu neh..tiada pon kesahihan HARAMnyer...

cume yang banyak mengatakan ia terpulang pada niat diri sendiri..kalau ia bertujuan untuk menarik minat kaum lelaki..dah tentu jawapannyer kita sendiri tahukan..

wahh..kompiussss..ada sape yang bijak pandai yang sedang membaca blog aku?..sila huraikan...

kes yang kedua pulak....

tadi g melawat blog ceeramoon...adik ciput kawen..so ada la dia cerita pasal adik iparnya itu berinai..tetibe teringat pernah dengar tentang hukum lelaki memakai inai neh...kedengaran juga seperti HARAM...huhu..

so g search juga tadi..terjumpa la satu web neh... CLICK SINI..dan CLICK SINI JUGAK

dan untuk hukum INAI yang berukir.. CLICK SINI

ah..fenin..fenin...
Share:

4 komen:

Anonymous said...

hukum nye haram,sama seperti menyambung rambut/memakain rambut palsu.apepun,niat tidak menghalalkan cara..kalau nak kawen,kene la buat benda yang diredhai Allah.betul tak?hehe...anyway,thanx for sharing deariee..

deatH_luVer said...

oh..mcm tuh..
haiks....banyak mende yang mendatangkan dosa pada kita skrg neh kan...
:(

kita kongsi sikit jek..
:)

Aine said...

sy br je search td sbb skrg musim kawen n ramaila pengntin wanita y hanya menurut kata mak andam n ada jg y sukarela nk pakai bulu mata palsu,,,
yang sy tau hukumnya haram n hukumnya sama sprti memakai rambut palsu iaitu menyambung rambut dgn rambut org lain,,,,
u lbh detail sila klik:http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=44187.html

Anonymous said...

Kalau berhias untuk suami pula cam mana. ada ke haram jugak... itu pun pakai bulu mata dalam rumah berdua ngan suami je.. tujuannya untuk menyeronokkan suami supaya tak pandang perempuan yang bukan muhrim...