March 17, 2010

BEST jadi ANAK BONGSU kan?..

hmm..
aku bukan anak bongsu..so aku tak rase besh ke tak..tapi melihat gaya adik bongsu aku..pheww...rase macam nak jadi anak bongsu..

mase kecik-kecik dia sangatla nakal...pintu umah aku skrg dah longgar2 sebab dia dok hentak2 bila dia menangis tak puas hati dengan ape yang dia dapat..pintu bilik pon same..semua sebab dia...tp mak cool jek..huhuhu..anak bongsu kan..

bila dia masuk sekolah menengah..dapat sekolah agama jauh nun kat merlimau..tp tak tahan..pindah masuk sekolah agama kat tanjung bidara...mula2 duduk asrama..siap mintak mak aku duit syiling sebab senang nak telefon umah..dan siap mintak kad ape tuh ea..ring ring card kot..ade ke..aku lupe..semua mak aku ikotkan....huh..anak bongsu kan..

lepas tuh tak tahan gak..duk ulang alik rumah dan sekolah..nasib baik tak jauh..maka mak aku bayar kat seorang ustaz neh untuk dia ulang alik sekolah..kira kaedahnyer menumpang ustaz kat sekolah dia tp bayar bulan2...pheww..untung dia...anak bongsu kan..

dah abes spm kat sekolah agama tuh..aku lupe bagi sekolah agama name peperiksaannya ape...keputusan dia agak tak memuaskan...tak taula..mungkin umur dah meningkat..hormon ke arah remaja pon dah mengalir...maka sah-sah la akan ada bf la..pe la...[sekolah semua perempuan tapi aku pelik bila tetibe ada lak bf..mane pungut pon taktaw]..kadang-kadang cakap dengan mak..tp mak dah tak larat nak cakap....haiks..kalau aku dulu siap kene ugut berhenti sekolah...teringat dok nangesh2 rayu kat mak jgn berhentikan sekolah..mak aku garang okeh dulu..tp tiba tang adik bongsu aku neh...cair lak mak aku neh...

lepas SPM amek STAM pulak...aku mmg tak paham sangat bab STAM neh...yela..agama aku kurang sket...huhu..masuk lambat dari biase..takpela..aku memahami..tinggal kat hostel wlupun kolej tuh kira dekat je dengan umah...tp makin ligat..yela bak kata aku tadi,span >hormon remaja ngah mengalir..takleh ditegur..takpe..aku pun pernah remaja..paham..sebab paham la aku taknak adik aku hanyut tp hormon remaja yang membuatkan dia takkan paham kenapa kakaknye menegur...kadang-kadang bila ngk baju yg dia pakai lagi advance dari aku..aku neh dok bekerja, dia belajar tp baju mahal ngalahkan aku..duit siape?..duit mak aku gak kan..adesh..tak paham...

baru2 neh keputusan STAM keluar...heheh..no comment..cukupla adik lelaki aku tazkirah bagai2 kat dia..siap pakej sekali ade pukul2 manje sikit..keputusan dia buat aku rase macam nak menangis..tak mengharap yang terbaik pon dari dia..tp biarla senang untuk dia mencari kerja...

mak?..mak dah malas nak ckp pape...huh..besh..klu aku dulu..mao tazkirah seminggu pon belum tentu abis...haiks..mengapa kan...besh nyer jadi anak bongsu...

now..dia nak terus study..nak mohon mane2..tp sejujur2 aku ckp kat dia..

lepas neh kerja..jangan nak belajar..if nak belajar..cari duit dulu...jangan senang je mulut cakap nak study..tp hasil takde...nanti bila ko dah kerja..ko akan tahu betapa susahnya nak cari duit sehingga ko nak keluarkan duit RM1 pon ko kedekut..fikirla adik ea....
....seronok kan jadi anak bongsu....

fine..aku bkn nak burukkan adik aku..tp cume nak bagi nasihat kat adik2 sane...kalau dapat peluang belajar..hargaila waktu belajar tuh betul2...jangan pk hal duniawi..fikirkan berapa banyak duit keluarga kita yang dah mengalir demi kita..demi untuk melihat kita berjaya tp ape yang kita bagi pada keluarga kita...

:(

kalau dpt diulang waktu...mmg aku akan belajar bersungguh2...mmg aku takkan biarkan masa berlalu begitu sahaja...setiap saat mahu terapkan dalam otak mahu berjaya..

tp itu kalau dapat diulang waktu.......

:)


Huh..Panjang Lebar..Harap MaaP...
Share:

9 komen:

adiek galcute said...

btul tu..mmg best jd ank bongsu.
slalu rindu kt mak jer, 2 mngu mcm goyong ckit, 3 mgu da leleh da..rindu sgt2..mak aku lak asyik tya jer "blik tak mgu ni". kalu la melaka tu dekat aku rasa aku berulang jer kl-melaka..

~ceRRy beRRy~ said...

ifa anak bongsu pompuan dr ramai adik beradik..

kadang2 x best jugak tau..
sbb lamanya abg2 ngan akak2 anggp kita ni masih budak2...
haishhh....

anummss said...

erm...xsemue ank bngsu best..
adr gk yg xdpt layanan yg baik. cm kate ~ceRRy beRRy~ kdg2 d anggap cam msih bdk2 n semue yg nk d buat, mst dpt dpt bntahan wlaupun pkare 2 asenyerr tbaek tok dri sndrik..

aduh, letih.....

p pe2 pown..bruntung bagi yang dpt layanan 1st class...

(^_^)

h a n i e said...

dak donattttt!!
hehehe..
anak bongsu best jgk...
boleh ngade2.. :P

ツhʋƨиα ツ said...

wahh posting yg amat bermakna :)

hehe ^ emm xsmsti best jadi anak bongsu. sbb kalu fikir balik berguna jugak kan nasihat & bebelan yg mak bagi tu ? ^^ drpd kte terus hanyut... bebelan & marah mak tu tanda sayang kan kan ? hehe

kalau dpt diulang waktu...mmg aku akan belajar bersungguh2...mmg aku takkan biarkan masa berlalu begitu sahaja...setiap saat mahu terapkan dalam otak mahu berjaya..

kata-kata yg indah.. terima kasih :) hehe

♥ nur_solehan ♥ said...

adek bgsu memang mcm tu...
slalu dmnjakan..
oh ya.
pasal adek awak tu..
saya yakin dia akn sdr nnty...
biarkn dia.dia akan sdr.insyaallah.

deatH_luVer said...

eheh...yang komen neh sume anak bongsu ker?..
hehehe..

adik^^aku tau ko mmg manje...suke ko kan jadi anak bongsu...tp aku tau ko takkan nyusahkan mak ko kan...ko anak yang baek

ifa^^dorang bkn anggap budak2..cume kasihkan adik...sayangkan adik..taknak adik terabai...sbb tuh prihatin n amik berat..huhu..ku merasai ape yang kakak2 dan abg2mu rase

anum^^hehe..kenapa adik bongsu salu berpikiran mcm kamu dan cerry berry ea a.k.a ifa..hehe..

hanie^^dak hanieeeeeeeeeeeeee...aku rase ko neh kalau bukan anak bongsu pon..ngada2 jugak kan...hikhikhik..

husna^^ye..tau..bila dah besar neh baru tau ape itu erti bebelan mak..apa itu erti marah mak tuh...sbb tuh kita taknak adik2 kita jadi mcm kita...

cahaya solehan^^hehehe...nice name...hOPe so...muga2 dia akan sedar...lagi2 dalam zaman yang mcm neh...

chenta said...

betulla sis..
adik bongsu org pun mcm tu..dia sangat berbeza dgn adik beradik yg lain..mungkin dia dpt layan yg lain dari mak ayah kot..huhu..jeles mmg jeles..tp bile pkr2 blk..biarla..itu mungkin idup dia..kesenangan dia..
org dr kck susah..mak ayah garang.. family sederhana..so bila dh besar, i igt i pnh susah..so takde la sampai tak igt dunia..then kerana mak ayah garang la, perangai i masih elok setakat ni..kerjaya pun ok..alhamdulillah...
setiap yg berlaku tu ade hikmahnye kan??

ada orang kat opis i ni, macam anak bongsu tp sebenarnye anak sulung..cmne tu?hehehe :P

deatH_luVer said...

tuh la..
dan perasan la..
anak bongsu neh manje sbab..
mak dan ayah kita dah malas..dan dah berumur..
tak larat dah nak marah2 kan..
penat diorang je nanti..

yup..
skrg baru tahu y mak ayah kita marah2 bila kita wat silap..
tego2 kita kan..

orang sulung prasan bongsu?
tuh jenis mengada2 tuh sya..

hukum layan macam biase jek..

:p